På en hemsida där man kan köpa elsparkcyklar kan köpare klicka i om den ska vara laglig eller olaglig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På en hemsida där elsparkcyklar säljs kan kunder kryssa i om de vill köpa en laglig cykel eller inte. Foto: SVT

Många elsparkcyklar olagligt snabba – klassas som mopeder

Uppdaterad
Publicerad

För snabba och för starka motorer. Många av de elsparkcyklar som säljs är olagliga att köra på samma villkor som en cykel – ändå består utbudet främst av dessa. I flera fall saknas det dessutom information om hur kraftfulla produkterna är.

När jämförelsesajten Prisjakt tittade på de mest populära elsparkcyklarna som privatpersoner klickat på är det få som lever upp till kraven för att klassas som en cykel. Det vill säga att den max går i 20 km/h och har en effekt på 250 watt. Är den kraftfullare än så klassas den som moped, eller till och med motorcykel.

Vill inte uppge

De flesta återförsäljare som SVT Nyheter Skåne varit i kontakt med vill inte uppge vilken typ av elsparkcyklar som det säljs mest av. Elgiganten uppger dock att fördelningen är cirka 50-50 mellan de som klassas som cyklar och de som klassas som mopeder.

Se mer om hur företagen marknadsför elsparkcyklarna i klippet ovan.

Det finns inga begränsningar för att sälja eller köpa elsparkcyklar som är kraftfullare än en cykel. Från återförsäljarnas sida anser de att de gjort tillräckligt genom att informera om reglerna.

När SVT Nyheter Skåne gick igenom elsparkcyklarna på Netonnets hemsida var det endast två av femton elsparkcyklar som fick köras som en cykel.

– Ansvaret för att använda dem måste ligga på individen, säger Kristina Wärmare, kommunikationschef hos Netonnet.

Ännu inga nya riktlinjer

På Elgigantens hemsida hittade SVT flera produkter som saknade information om vilka watt deras motorer har.

– I de fallen som vi inte har det så ska vi korrigera det, säger Tony Ottebjer Winkler, driftchef hos Elgiganten.

Under 2021 lämnade Transportstyrelsen över en utredning till infrastrukturdepartementet där de föreslår att ta bort begräsningen på 250 watt för elsparkcyklar. Men än har politikerna inte gett några ändrade riktlinjer för det.

Detta gäller för elsparkcyklar

  • Elsparkcykeln klassas som en cykel och kan köras som en sådan så länge den maximalt går i 20 km/h och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.
  • Är hastigheten mellan 20 km/h och 25 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt över 250 watt och upp till 1 kW så definieras fordonet som en moped klass 2. Föraren ska då ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped. Den ska också ha godkänts vid en mopedbesiktning.
  • Går elsparkcykeln snabbare än 25 km/h och upp till med 45 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt mellan 1 kW och 4kW klassas den som en moped klass 1. Dessa ska vara registrerade, ha registreringsskylt och vara trafikförsäkrad. De får inte framföras på cykelbana, det är krav på hjälm och du måste ha körkort klass AM.
  • Elsparkcyklar som går snabbare än 45 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt över 4kW klassas som en motorcykel.
  • Generellt så har elsparkcyklar som definieras som moped eller motorcykel svårt att uppfylla de fordonstekniska kraven för mopeder eller motorcykel och får därmed inte användas i trafik.

Källa: Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.