Flygplatsens existens är flitigt omdebatterad. Skattepengar har pumpats in i flygplatsbolaget – både från regionen och från närliggande kommuner. Skyways konkurs i våras blev ett dråpslag, men i förra veckan blev det klart att ett nytt flygbolag startar trafik till Stockholm om en månad. Knappt hade bläcket hunnit torka på den överenskommelsen, innan de kritiska rösterna mot anslagen till flygplatsen höjdes på nytt.
– Flygresandet är inte klimaträtt., men framför allt ska marknaden sköta sig självt. Skattepengarna kan användas till annat, säger regionrådet Anders Åkesson (MP).
Fyra miljoner kronor om året betalar Region Skåne för att hålla flygplatsen vid liv. De pengarna vill regionen sluta betala inom fem år.
– Regionen vill dra sig ur ägandet och vill inte vara delägare. Vi har en hel region att ta ansvar för – inte bara en delregion, säger regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult (M).
Men det bristande politiska stödet på lång sikt, är inget som oroar flygplatsbolagets styrelse.
– Jag ser det som att flygplatsen behövs och det visar också uppslutningen från ägarna och näringslivet. Alla sådana här infrastruktursatsningar gör förutsättningar för ett levande näringsliv i regionen, säger Inge Gyllin, styrelseordförande Kristianstad airport.