En tanke med kvinnoorkestern är att förändra synen på kvinnliga klassiska tonsättare och sätta deras musik i rampljuset.
– Kvinnliga tonsättare har historiskt sett fått en undanskymd roll. Den amerikanska tonsättaren Amy Beach är ett exempel, hon var en prisbelönt och erkänd tonsättare under sin tid men har glömts bort i historieskrivningen. Vi vill motverka att historien återupprepar sig och lyfta in kvinnors musik i rampljuset, säger Lotta Alvin.
– Kvinnan har verkligen kämpat sig till en plats i musikhistorien. Men den platsen de har fått överskuggas fortfarande av manliga kompositörer. Vi vill flytta den kvinnliga musiken från den lilla rummet till de stor scenerna, säger dirigenten Mikaela Brorsson.
”Här stödjer vi varandra”
Orkestern består av tolv kvinnliga musiker. Lotta Alvin och Mikaela Brorsson har samlat de från olika orter i södra Sverige, de flesta verksamma i Malmö.
– Det är en hård bransch för kvinnliga frilansande musiker. Vi vill att kvinnoorkestern ska fungera som plattform för professionella musiker inom den klassiska genren. Här stödjer vi varandra och samarbetar, säger Mikaela Brorsson.
– När jag är här och dirigerar en kvinnlig orkester så är jag verkligen en dirigent. Ibland har jag haft blandad orkester då är jag flickan i klänning som på något sätt måste bevisa min kompetens. Men här blir jag tagen för den jag är. Det känns underbart att få samarbeta med här gänget, säger dirigenten Mikaela Brorsson.
Hur ser ni på framtiden?
– Vårt långsiktiga mål är att det bli en etablerad del av Sveriges kulturliv och att kvinnoorkestern ska finnas fram till att folk kan rabbla kvinnliga som manliga tonsättare, säger Lotta Alvin.