Stillbild från dokumentären Köp mina trosor, reportern Nellie Erberth sitter på ett café mittemot en pixlad person.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nellie Erberth går på sugardejt i dokumentärserien ”Köp mina trosor”. Se utdrag av dokumentären i klippet. Foto: SVT

SVT:s reporter testar sugardejting – ”kryphål för att köpa sex”

Uppdaterad
Publicerad

Att gå på dejter mot betalning marknadsförs på nätet som ett enkelt och glamoröst sätt att tjäna pengar. Det kallas för sugardejting och i dokumentärserien ”Köp mina trosor” undersöker SVT-reportern Nellie Erberth fenomenet.

Sugardejting har på senare år porträtterats i populära tv-serier. På sociala medier sprids videor där unga tjejer berättar om hur lätt det är att sugardejta i utbyte mot lyxiga handväskor, resor och pengar.

På nätet finns sidor avsedda för att hitta personer att sugardejta.

– Bara på ett år hade en av de stora sajterna som är verksamma i Sverige ökat sin omsättning med 400 procent, säger Lena Gunnarsson, lektor vid Örebro universitet, som har forskat på området och som intervjuas i dokumentärserien.

På fredag är det premiär för ”Köp mina trosor”, där SVT reportern Nellie Erberth med dold kamera ger sig in i sugardejtingvärlden.

– Vi hade sett hur det här glamouriserades och ville se hur det ser ut i verkligheten, säger Nellie Erberth.

Går på dejter och chattar

Hon och kompisen KG testar att sälja trosor och går på dejter för att försöka förstå sig på fenomenet. I serien träffar Nellie också flera kvinnor som berättar om sina erfarenheter av sugardejting.

– Jobbigast var att inse den kopiösa mängd män som köper sex. Vanliga, medelålders män. Det var en läskig insikt hur omfattande det är, hur sugardejting används som ett kryphål, säger Nellie Erberth.

Dokumentärserien består av tre delar och har premiär fredag den 17 november på SVT Play.

Seriens första avsnitt går också att se på SVT1 klockan 22:35 den 19 november.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.