Sugardejting har på senare år porträtterats i populära tv-serier. På sociala medier sprids videor där unga tjejer berättar om hur lätt det är att sugardejta i utbyte mot lyxiga handväskor, resor och pengar.
På nätet finns sidor avsedda för att hitta personer att sugardejta.
– Bara på ett år hade en av de stora sajterna som är verksamma i Sverige ökat sin omsättning med 400 procent, säger Lena Gunnarsson, lektor vid Örebro universitet, som har forskat på området och som intervjuas i dokumentärserien.
På fredag är det premiär för ”Köp mina trosor”, där SVT reportern Nellie Erberth med dold kamera ger sig in i sugardejtingvärlden.
– Vi hade sett hur det här glamouriserades och ville se hur det ser ut i verkligheten, säger Nellie Erberth.
Går på dejter och chattar
Hon och kompisen KG testar att sälja trosor och går på dejter för att försöka förstå sig på fenomenet. I serien träffar Nellie också flera kvinnor som berättar om sina erfarenheter av sugardejting.
– Jobbigast var att inse den kopiösa mängd män som köper sex. Vanliga, medelålders män. Det var en läskig insikt hur omfattande det är, hur sugardejting används som ett kryphål, säger Nellie Erberth.
Dokumentärserien består av tre delar och har premiär fredag den 17 november på SVT Play.
Seriens första avsnitt går också att se på SVT1 klockan 22:35 den 19 november.