• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trafikforskaren Till Koglin på en cykelbro över E22 i Lund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kommunens beslut att vara med och finansiera en ny avfart till E22 i Lund fick forskaren Till Koglin att hoppa av det klimatpolitiska rådet. Foto: Otto Johansson/SVT

Trafikforskaren Till Koglin hoppade av klimatpolitiska rådet i Lund efter E22-beslut

Publicerad

Kommunen lyssnar inte på forskarna. Det menar trafikforskaren Till Koglin som efter Lunds beslut att vara med och finansiera en ny avfart på E22 valde att hoppa av kommunens klimatpolitiska råd.

Frågan har debatterats i år och flera partier röstade emot det, men på fullmäktige i februari klubbades det att Lund ska betala 173 miljoner kronor för en ny avfart och breddning av en del av E22 som går genom staden.

Det gjorde att trafikforskaren Till Koglin valde att hoppa av sitt uppdrag i Lunds klimatpolitiska råd, en instans som kommunen inrättat för att ge politikerna vetenskapligt stöd kring klimatåtgärder.

– Det är inte lönt för mig att sitta kvar, säger han.

E22 skulle breddas ändå

Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S), vars parti tillsammans med M, KD och SD röstade igenom förslaget, menar att det inte var kommunens beslut som var det avgörande i frågan.

– Det handlade om att godkänna kommunens medfinansiering, att det skulle byggas hade redan regeringen och Trafikverket bestämt.

Han beklagar att Till Koglin hoppat av rådet, men menar att kommunen trots allt tagit klimathänsyn i projektet. Enligt honom är utbyggnaden en förutsättning för att kunna förtäta Ideonområdet i Lund.

– Förtätningar som innebär att vi inte behöver bygga på åkermark och den här avfarten är en fjärdedel så stor som en vanlig avfart.

Större väg ger mer trafik

Till Koglin menar å sin sida att en bredare väg kommer att leda till mer trafik, buller och föroreningar.

– Min oro är att det här kommer att leda till att hela E22 mellan Lund och Malmö blir trefilig i båda riktningar och det hade varit förfärligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.