Köer och trängsel under rusningstrafik gör att Trafikverket anser att det nödvändigt att bredda E22 genom delar av Lund.
– Vi har problem med framkomligheten och trafiksäkerhet på sträckan som behöver åtgärdas, säger Katja Phelan, projektledare för ombyggnaden av E22 genom Lund.
Anslutningen från 108 vid trafikplats Lunds södra byggs om och sträckan fram till trafikplats Råby får ett till körfält i vardera riktning. Dessutom blir sträckan mellan trafikplats Gastelyckan och Lunds norra avfart också sexfilig.
Kritik mot breddningen
Men kritiken mot att bredda motorvägen är hård, framför allt av miljöskäl. Trafiken står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och forskning visar att bättre vägar lockar fler att ta bilen.
– Det kallas inducerad trafik, säger Tommy Persson, miljöstrateg på Länsstyrelsen i Skåne. Gör du bättre trafiklösningar, stimulerar det fler att välja bilen. Det finns flera exempel från andra delar av världen på det.
På Trafikverket är man medveten om att trafiken på E22 kommer att öka.
– Områdena Pålsjö och Brunnshög byggs ut mycket vilket kommer att öka trafikmängden. Det är problem med trafiksäkerheten på den sträckan redan i dag, säger Katja Phelan.
Andra alternativ
Motståndarna till breddningen av motorvägen menar att andra alternativ, som sänkt hastighet eller omkörningsförbud av tunga fordon i rusningstrafik, borde testas i stället för ombyggnad.
– Man har tittat på olika alternativ som sänkt hastighet eller dynamiska hastigheter, men det skulle inte lösa de problem som finns, säger Katja Phelan.
Enligt Sveriges klimatmål ska utsläppen av växthusgaser minska med 70 procent till 2030.
Hur går det klimatmålet ihop med att bygga ut motorvägar?
– Trafikverket gör många andra saker för att minska klimatpåverkan, säger Katja Phelan och nämner bland annat utbyggnaden till fyra spår på järnvägen mellan Malmö och Lund, utveckling av elvägar och nya kollektivtrafiklösningar.