Frågan har debatterats i år och flera partier röstade emot det, men på fullmäktige i februari klubbades det att Lund ska betala 173 miljoner kronor för en ny avfart och breddning av en del av E22 som går genom staden.
Det gjorde att trafikforskaren Till Koglin valde att hoppa av sitt uppdrag i Lunds klimatpolitiska råd, en instans som kommunen inrättat för att ge politikerna vetenskapligt stöd kring klimatåtgärder.
– Det är inte lönt för mig att sitta kvar, säger han.
E22 skulle breddas ändå
Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S), vars parti tillsammans med M, KD och SD röstade igenom förslaget, menar att det inte var kommunens beslut som var det avgörande i frågan.
– Det handlade om att godkänna kommunens medfinansiering, att det skulle byggas hade redan regeringen och Trafikverket bestämt.
Han beklagar att Till Koglin hoppat av rådet, men menar att kommunen trots allt tagit klimathänsyn i projektet. Enligt honom är utbyggnaden en förutsättning för att kunna förtäta Ideonområdet i Lund.
– Förtätningar som innebär att vi inte behöver bygga på åkermark och den här avfarten är en fjärdedel så stor som en vanlig avfart.
Större väg ger mer trafik
Till Koglin menar å sin sida att en bredare väg kommer att leda till mer trafik, buller och föroreningar.
– Min oro är att det här kommer att leda till att hela E22 mellan Lund och Malmö blir trefilig i båda riktningar och det hade varit förfärligt.