Kvinna i grå tröja pratar i telefon och håller upp en inslagen present med röd snöre, omgiven av färgglada julklappar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att returnera eller byta sin present kan vara en snårig djungel. Vår expert ger några grundläggande tips för ett lyckat byte. Foto: Johan Dernelius

Tre frågor om: Så byter du en oönskad julklapp

Publicerad

Näthandeln ökar och med den antalet returer av paket. Skillnaden är dock stor mellan näthandel och köp i fysisk butik.

Men vilka regler gäller egentligen i fysisk butik respektive näthandel för att man ska få byta sin julklapp?

Konsumentrådgivaren Anna Sjöblom på Malmö stad ger sina bästa tips för en lyckad retur i videon.

SNABBFAKTA:

Vid nätköp/distansavtal har du 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.

I butik är öppet köp och bytesrätt frivilligt för företagen att erbjuda. Kolla upp innan köp om företaget erbjuder öppet köp/bytesrätt. Ta med kvitto.

Om varan är trasig vid leverans eller har ett ursprungligt fel/produktionsfel kontakta företaget och reklamera (klaga på) varan.

Läs mer om dina rättigheter på Vägledning för konsumenter | Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.