Sommaren 2024 har inneburit en stor ökning av inställda Pågatågsavgångar. Senast i förra veckan ställdes 40 avgångar in på två dagar, lagom till premiären av Malmöfestivalen.
Kalle Ekebjär, affärsområdeschef för Pågatågen hos Skånetrafiken, har tidigare sagt till SVT Nyheter Skåne att det saknas lokförare i branschen – vilket har bidragit till fler inställda tåg.
Kritik mot Pågatågens bemanning
Knut Thor, ordförande Seko klubb Pågatåg, upplever att skulden för de inställda tågen läggs på personalen, när det egentligen handlar om för låg bemanning.
– Bilden i media är att personalbristen beror på semestrar och sjukskrivningar, säger Knut Thor och fortsätter:
– Men de andra företagen har inte ställt in tåg i den utsträckningen på grund av personalbrist.
Enligt Pågatåg har ungefär var fjärde avgång som uteblivit berott på att det saknas lokförare. Signal- och växelfel har orsakat omkring hälften av de inställda avgångarna, vilket Trafikverkets ansvarar för.
Ökad bemanning
Knut Thor ser ökad grundbemanning året runt som en möjlig lösning. På så vis hade man lättare kunnat täcka upp vid sjukdom och semestrar.
Men VR Sverige AB, som kör Pågatågen på uppdrag av Skånetrafiken, säger att ökad grundbemanning inte är aktuellt. Anledningen är att det inte finns ett behov av mer personal större delen av året.
– Vi behöver hitta rätt balans för vår personal för hela året, säger Ilir Cakolli, affärsområdeschef VR Pågatågen.
15 000 kronor i vite per inställd avgång
Enligt kontraktet mellan VR Sverige AB och Skånetrafiken ska företaget betala vite på 15 000 kronor per inställd avgång som orsakas av exempelvis personalbrist. Bara för de inställda avgångarna i juni och juli landar notan på nästan sju miljoner kronor.
– Det har inte gått enligt plan i sommar och vi är såklart inte helt nöjda, men vi är väldigt stolta över vår personal som verkligen har ställt upp, säger Ilir Cakolli och fortsätter:
– Vi kommer att utvärdera den här sommaren i slutet på augusti och vidta nödvändiga åtgärder.