Malmö Operas stora uppsättning i vår, Orfeus i underjorden, utlovar ett dignande festbord av makalösa kostymer och galenskaper. Operetten ska andas extra allt.
”Speciella förhållanden”
Den stora scenen med långa avstånd ställer höga krav på kostymmakarna.
– Det är lite speciella förhållanden här. Vi måste ofta arbeta grovt för att nå fram, men det får inte vara för grovt så att det ser illa ut för dem som sitter nära, säger Torbjörn Bergström, chef för kostymateljén.
Från modehus till kostym
Kostymdesignern Anja Vang Kragh började sin karriär på modehuset Dior och har arbetat på flera stora nationalscener.
– Det är det som är så härligt med teater, att det liknar jobbet i ett fint haute couture-hus där man kan göra fina, handgjorda saker, säger Anja Vang Kragh.
Mer om arbetet i Malmö Operas kostymatelje blir det i kulturprogrammet Sverige! i SVT1 kl 18.00.
Handling
Orfeus i underjorden bygger på en historia från den grekiska mytologin. Eurydike vill skiljas medan Orfeus, försöker undvika skandal genom att spela på sin violin – musik som Eurydike avskyr. När Eurydike dör måste den ovillige Orfeus trots allt ner i underjorden för att hämta henne. Nere i underjorden har gudarna fest.
Källa: Malmö opera