Politikerna vill träffa sina sympatisörer och potentiella väljare öga mot öga. Trots att mycket valinformation, debatter mellan politiker och löftesrika pamfletter levereras via nätet är valstugorna självklara mötesplatser.
– Vi har kampanjat ett par månader och trycker ökar allt mer, säger Margareta Fagerhov (L) utanför en av valstugorna på Sundstorget i Helsingborg.
Sofia Kamlund från Miljöpartiet tycker också att många vill prata politik och specifikt en fråga när de närmar sig henne.
– Många kommer fram och det märks att de tar klimatet på allvar.
Många bestämmer sig sent
Allt fler väljare bestämmer sig för hur de ska rösta under valrörelsen eller så sent som på valdagen. Enligt valforskare i Göteborg bestämde sig 59 procent månaden före valet 2014, jämfört med 18 procent på 1960- talet.
Så många som 12-13 procent bestämde sig först på valdagen 2014, enligt SVT:s vallokalsundersökning.
Det finns således starka argument för partierna att hålla valstugorna öppna ända fram till valdagen.