Nyligen stod det klart att Dalarnas upphandling av ett så kallat digitalt processtöd för anamnesupptagning vanns av Vårdinnovation, det skånska företaget bakom vårdverktyget Vårdexpressen.
Men SVT Nyheter kan berätta att bolaget fick förhandsinformation om att en upphandling var på gång i Region Dalarna. I en mejlväxling som SVT tagit del av framgår det att Vårdinnovations vd redan i oktober förra året fick vetskap om att en kommande upphandling snart skulle äga rum i Dalarna.
Tisdagen den 8 oktober 2019 skrev en chef i Region Dalarna ett kortfattat mejl till en tjänsteman på Region Skåne: ”Vår upphandling ska komma ut inom några veckor äntligen…”. Samma kväll skickade den skånska tjänstemannen vidare mejlet till Vårdinnovations vd Damon Tojjar.
Olagligt att ge leverantör fördel
Först cirka sex veckor efter att Vårdinnovation fått information om upphandlingen, fick två av de andra intresserade leverantörerna besked om den.
Den ena genom en officiell tjänst för upphandlingskoll den 21 november 2019 och den andra genom ett mejl från en tjänsteman på Region Dalarna skickat den 24 november 2019.
Är det lagligt att informera en anbudsgivare före de andra?
– Nej, det får man inte göra. Likabehandlingsprincipen gäller och går ut på att man inte får ge någon leverantör någon fördel, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.
Kan tvingas göra om upphandlingen
– Den som gör fel här är Skånes tjänsteman som skickar informationen vidare till en leverantör. Han saboterar på det här sättet hela upphandlingen såvida inte alla andra leverantörer fått samma information.
Är det här tillräckligt skäl för att ogiltigförklara upphandlingen i Dalarna?
– Ja. Skulle det här komma till en överprövning så skulle man antingen tvingas göra om allting eller också måste leverantören uteslutas, säger professor Olle Lundin vid Uppsala universitet.
Om upphandlingen överprövas, riskerar alltså upphandlingen att behöva göras om då Region Skåne kan ha brutit mot likabehandlingsprincipen, menar Olle Lundin.
”Uppgifter som för oss är okända”
SVT Nyheter har varit i kontakt med Region Skånes tjänsteman. Han svarar inte på frågan om varför han skickade vidare mejlet till Vårdinnovation.
Dalarnas regiondirektör Karin Stikå Mjöberg kan inte uttala sig om det vidarebefordrade mejlet: ”Tyvärr är det svårt att kommentera så knapphändiga uppgifter som för oss är okända.”
Vårdinnovation skriver i ett mejl till SVT: ”Som tidigare meddelat har Vårdinnovation inte tagit del av någon information som inte varit i linje med gällande föreskrifter i LOU.”
”Var offentligt känt”
Vårdinnovation menar att upphandlingen var allmänt känd och hänvisar till ett pressmeddelande från den 4 juni 2019 från ett konsultföretag som berättar att de fått i uppdrag att hjälpa Region Dalarna med att genomföra en upphandling av artificiell intelligens i primärvården.
Professor Olle Lundin menar att pressmeddelandet saknar betydelse:
– Det är en väldigt allmän artikel. Det kommer komma många upphandlingar någon gång i framtiden. Det finns en anledning till att regioner har särskilda kanaler för att informera om upphandlingar.
Han menar att leverantören som underrättats via mejl den 8 oktober 2019 av en regiontjänsteman i Skåne fått ett försprång gentemot de andra leverantörerna.
Region Dalarna annonserade ut sin upphandling av ett så kallat digitalt processtöd för anamnesupptagning den 19 november 2019.
Misstankar om oegentligheter
Vårdexpressen stoppades i vintras både i Skåne och Västra Götaland efter att SVT avslöjat misstankar om oegentligheter i samband med en upphandling av Vårdexpressen i Region Skåne.
Granskningen visade att Vårdinnovation hade fått ta del av upphandlingsunderlaget i förväg samt att det fanns misstankar om att bolaget fått vara med och välja ut de patientfall som de olika anbudsgivarnas system testades på.
Efter SVT:s avslöjande tillsatte Region Skåne en extern utredning och gjorde därefter en polisanmälan. Nu utreds ärendet av åklagare vid Riksenheten mot korruption.
Vårdinnovations vd Damon Tojjar förnekar att bolaget haft några oegentliga kontakter med Region Skåne.
De fem grundläggande upphandlingsprinciperna
De lagar som styr all offentlig upphandling bygger på fem grundprinciper som har sin grund i EU-rätten. Bestämmelserna i upphandlingslagarna ska alltid tolkas mot bakgrund av dem.
För att avgöra om en upphandling är förenlig med de grundläggande upphandlingsprinciperna behöver en bedömning göras i det enskilda fallet.
Principen om icke-diskriminering
Icke-diskrimineringsprincipen innebär att det är förbjudet att diskriminera leverantörer på grund av nationalitet.
Lokala leverantörer får inte heller ges företräde.
Principen om likabehandling
Likabehandlingsprincipen innebär att leverantörer i lika situationer ska behandlas lika. Alla leverantörer ska exempelvis få samma information vid samma tillfälle.
Principen betyder också att leverantörer i olika situationer ska behandlas olika. Till exempel kan leverantörer behöva visa på olika sätt att de kan leverera det som ska upphandlas.
Undantag från huvudregeln om likabehandling är endast möjliga om det finns sakliga skäl för det.
Proportionalitetsprincipen
Med principen om proportionalitet menas att kraven, kriterierna och villkoren i upphandlingen ska vara rimliga i förhållande till det som upphandlas.
Principen om öppenhet
Öppenhetsprincipen innebär att en upphandlande myndighet eller enhet ska agera på ett öppet sätt. Det handlar exempelvis om att inte hemlighålla uppgifter om upphandlingen.
Principen syftar till att garantera att det inte förekommer någon risk för favorisering eller godtycke från den upphandlande myndighetens eller enhetens sida.
Principen om ömsesidigt erkännande
Principen om ömsesidigt erkännande innebär att bevis, så som intyg och certifikat, som har utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter, ska gälla också i övriga EU- och EES-länder.
Källa: Upphandlingsmyndigheten