Logotypen för Nordic International School visas på en mörkblå tröja, medan den andra delen av bilden visar huvudentrén till skolan med röd dörr och en fasad omgiven av träd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På Nordic International School går elever i årskurs 4-9. Vid varje läsårsstart får dem en uppsättning kläder. Hör Skolinspektionen berätta om vad som fått dem att reagera, och skolans svar, i klippet. Foto: Linda Ekström/SVT

Vittnesmålet: Elever straffades för att inte ha haft skoluniform på Nordic International School

Publicerad

På Nordic International School i Ystad bär eleverna skoluniform, något som enligt skollagen ska vara frivilligt. Nu riktar Skolinspektionen kritik mot skolan efter vittnesmål om bestraffningar.

”Kunskapsutveckling med ordning och reda”, så beskrivs konceptet på Nordic International School i Ystad. Nu riktar Skolinspektionen kritik mot grundskolans ordningsregler och har beslutat om ett föreläggande. Det innebär att skolan måste åtgärda de brister som konstaterats, annars riskerar verksamheten att drabbas av mer ingripande sanktioner.

Straff om skoluniformen inte används

Det är framförallt skolans klädkod som står i fokus. Inkomna uppgifter till skolinspektionen vittnar om bestraffningar i samband med att elever inte har använt sin tilldelade skoluniform.

”Han bestraffade nästan hälften av klassen för att dom inte hade pikétröjan på sig, han gav oss alternativet att få en lånetröja som inte blivit tvättad men ändå använd av elever sedan skolan startade sommaren 2022.”

– Skoluniformen är i sig inte ett problem, men det blir det när det inte längre är frivilligt för eleverna att följa den. Skolan har uppdraget, som en del av den demokratiska processen, att inkludera elever i skolans ordningsregler, säger Christina Hjalmarsson, utredare vid skolinspektionen.

En mer traditionell väg

Skolan beskriver sin utbildning som ”mer traditionell än den progressiva, elevledda utbildningsfilosofi som dominerat i Sverige sedan 1990-talet”. En del av konceptet innefattar ett konsekvenssystem med varningar.

Uppgiftslämnaren vittnar fortsättningsvis om hur varningar utdelats efter att elever inte velat bära sina tilldelade kläder.

”När vi vägrade ta på oss en lånetröja fick vi en C1. Sedan ger han oss en till C1 för att vi inte ställde oss i ledet”

– Det kanske var en ny lärare. Jag har inte hela sammanhanget. Jag är säker på att rektorn har klargjort för läraren att man inte gör så, säger Damian Brunker, affärsområdeschef för Nordic International School.

”Blir mindre tvätt”

Vid sidan av kritiken ser flera elever och föräldrar positivt på användningen av skoluniform och känner inte igen sig i berättelsen.

Är skoluniform någonting bra?

– Ibland ja och ibland nej, för att man får inte ha på sig vad man vill, men man behöver inte använda sina normala kläder och sånt, säger Lukas Barnes Degler, elev på skolan.

– För det första blir det mindre tvätt. Det är aldrig bråk om vad de ska ha på sig. Jag tycker bara det är positivt faktiskt. Mina barn har aldrig fått någon bestraffning, säger Maria Degler som är mamma till Lukas.

Damian Brunker, affärsområdeschef på Nordic International School, sitter i ett mörkt rum och intervjuas via länk.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kan skoluniformer minska mobbning och skapa trygghet? Det tror Damien Brunker – hör mer av hans resonemang i klippet. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.