Torsten Nilsson i Färjestaden på Öland satt i traktorn när telefonförsäljaren ringde.
Han hör dåligt, och uppfattade det som att samtalet kom från Telia som ville förlänga hans gamla abonnemang. I själva verket band han upp sig för en ny operatör – Qall.
– Jag blev helt och hållet lurad, säger Torsten, som krävde att få häva avtalet.
LÄS MER: SVT granskar försäljningsmetoder
Men Qall sa nej med hänvisning till att Torsten som företagare saknar ångerrätt. För att komma loss från abonnemanget skulle han behöva betala för återstående bindningstid.
Stämdes på 45.000
Torsten vägrade och i maj stämdes han av Qall på drygt 45.000 kronor.
– Det är tungt. Det här tänker man på varje dag, så mycket pengar till ingen nytta, säger han.
Qall ställer inte upp på någon intervju men styrelseordföranden Peter Billung skriver i mejl till SVT att bolaget under våren upptäckt att stämningsansökningar felaktigt skickats iväg i ett antal ärenden.
LÄS MER: ”Bra idé att fråga om äldre är företag”
Orsaken ska ha varit bristande rutiner som nu rättats till, och enligt Peter Billung drar Qall löpande tillbaks de felaktiga stämningarna.
Stämningen av Torsten Nilsson ligger dock fortfarande kvar hos tingsrätten.