Bolaget Qall uppmärksammades av SVT Nyheter 2012, efter att många äldre känt sig lurade av deras försäljningsmetoder. En av de drabbade var författaren Elsie Johansson som krävdes på 25.000 kronor för prylar hon inte ville ha.
Efter SVT Nyheters inslag löstes Elsie Johansson från avtalet och Qalls VD Jonas Lindgren intygade i en SVT-intervju att bolaget inte hade som affärsidé att dra in äldre i oönskade abonnemang.
LÄS MER: Elsie Johansson får tillbaka sina pengar
Men SVT Nyheters nya granskning visar att Qall fortfarande, fyra och ett halvt år senare, får återkommande klagomål från just äldre som menar att man blivit uppknutna på långa företagsabonnemang som man inte vill ha.
Bekräftar ökat missnöje
Styrelseordföranden Peter Billung bekräftar i ett mejl att Qall ”tyvärr uppmärksammat ett ökande antal kunder som har reklamerat sina avtal” men skriver att detta berott på enskilda återförsäljare som nu stoppats.
LÄS MER: ”Bra idé att fråga om äldre är företag”
Men SVT:s nya granskning visar att Qall också varit aktiva i nästa led – när missnöjda kunder vägrat betala.
De senaste åren har Qall valt att dra kunder inför rätta för obetalda fakturor i snitt en gång i månaden. SVT har lokaliserat ett 30-tal ärenden i olika tingsrätter sedan början av 2015.
Hundratusentals kronor
Huvuddelen gäller äldre, som stäms antingen som enskilda näringsidkare eller via sina bolag. Fler än hälften av de stämda kunderna är födda på 40-talet. I ett fall har Qall valt att stämma ett dödsbo.
De begärda summorna varierar från några tusenlappar upp till flera hundra tusen kronor, och processerna slutar nästan alltid med att kunden får betala hela eller delar av det begärda beloppet, antingen efter en dom eller en förlikning.
LÄS MER: SVT GRANSKAR FÖRSÄLJNINGSMETODER
I ett fall krävde man en man i 70-årsåldern på en halv miljon kronor för 32 telefonabonnemang och teknikutrustning. Men man nöjde sig sedan med att han betalade en tiondel, 50.000 kronor, och lämnade tillbaka prylarna.
”Brist i processer”
Qall ställer inte upp på någon ny intervju med SVT Nyheter, men Peter Billung förklarar i mejl att man under våren också upptäckt att kunder stämts av misstag.
”Vid tvister har vi, på grund av en brist i de interna processerna låtit kunder gå vidare i kravprocessen felaktigt,” skriver han.
Enligt Peter Billung handlar det bara om några få promille av bolagets totala försäljning, och man ska under våren ha skärpt rutinerna för att förhindra en upprepning.
Billung skriver också att ”de ärenden som felaktigt gått vidare skall samtliga vara återtagna och återkallade löpande sedan april/maj.”
Däremot vill Qall inte berätta hur många stämningar som dragits tillbaka, eller vad som gäller för de många fall där stämda kunder redan betalat pengar till Qall.