SVT berättade i maj om 74-årige Bertil Håkansson i Nossebro som hade 56 olika telefonabonnemang. Under lång tid hade olika telefonförsäljare övertygat honom att byta till nya operatörer, och abonnemangen hade samlats på hög.
LÄS MER: 74-årige Bertil har 56 abonnemang
Efter reportaget lovade alla de inblandade operatörerna att hjälpa Bertil, och i dag har han också släppts av nästan alla.
Men i ett fall har det inte gått lika lätt.
Vill behålla nio abonnemang
Operatören Teloteket i Västerås erbjuder sig att stryka tolv abonnemang och korta bindningstiden till ett år, men vill samtidigt att Bertil behåller nio abonnemang i stället för de två han själv anser att han behöver.
Parterna är dessutom oense om ersättning för tidigare betalningar, och om pengar som bolaget betalat till Bertil för att lösa honom från tidigare abonnemang.
Bertils svärson Mats Larsson uppger för SVT att man är mycket missnöjda med Telotekets agerande.
Bolagets VD Christian Lindberg, som i maj skrev att Bertil skulle ”fortsätta vara nöjd med Teloteket efter att vi rensat upp i hans abonnemangs-
djungel”, skriver nu att ”vi har presenterat en lösning som vi vet kommer bli bra för Bertil.”
80-årings bolag i konkurs
Teloteket uppmärksammades i december som ett av Västmanlands snabbast växande företag, men har också fått flera klagomål från missnöjda kunder som känt sig bundna till abonnemang som de inte vill ha.
LÄS MER: Snabba företag prisades
SVT har varit i kontakt med flera, däribland dottern till en man i 80-årsåldern som under våren tvingats försätta sitt företag i konkurs till följd av att telefonförsäljare bundit upp honom till över 20 telefonabonnemang från bland andra Teloteket.
De vill inte framträda med namn, men dottern skriver till SVT att hon uppfattar det inträffade som en form av bedrägeri.
”Skärpte rutiner”
När SVT frågar Christian Lindberg om fallet beklagar han att 80-åringens bolag fick för många abonnemang.
”Dessa såldes av en extern återförsäljare som vi på hösten 2016 stoppade samarbetet med. Det ledde även till att vi på Teloteket såg över och skärpte våra rutiner och kvalitetskontroller.”
Konsumentverket har hittills under 2017 fått in 30 anmälningar mot Teloteket. Enligt Christian Lindberg beror detta på en smutskastningskampanj från Telotekets konkurrenter.