Avtalet är en viktig bit för att bland annat se till att inte oseriösa bemanningsföretag får uppdrag, men också för att få ner kostnaderna för hyrpersonal i regionerna.
– Tidigare hade 21 regioner olika avtal med bemanningsföretag och det fanns flera avtal inom en och samma region mot en leverantör. Så en leverantör kunde ju sitta på massa olika avtal, säger Stefan Petersson och fortsätter:
– Vi såg att leverantörer spelade ut regionerna mot varandra och regionerna konkurrerade med varandra. Avtalet är konstruerat för att få ordning och reda när vi köper en tjänst.
Kritik från hyrpersonal
Avtalet har dock väckt negativa reaktioner hos hyrpersonal som menar att det innebär patientsäkerhetsrisker då de kommer att tvingas byta avdelningar oftare.
Men det stämmer inte, säger Stefan Petersson. Snarare handlar det om att det nya avtalet reglerar hur mycket regionerna får förlänga.
– Enligt avtalet får de max förlänga med så mycket som ursprungsuppdraget var, till exempel hade man tre månader så får man max förlänga med tre månader, säger Stefan Petersson.
Efter det är det öppet för samtliga hyrbolag att visa sitt intresse för det aktuella uppdraget. Detta för att det ska bli likvärdigt för alla hyrbolag.
En viktig faktor enligt Stefan Petersson är att det i avtalet fortfarande kommer att finnas möjlighet för regionerna att behålla en viss specifik hyrpersonal längre om det är viktigt för kontinuiteten.
I klippet förklarar Stefan Petersson hur det fungerade med hyrpersonal innan det nationella avtalet kom till och vikten av att det finns ett gemensamt sådant.