På kort tid har antalet trafikolyckor där elsparkcyklar är involverade stuckit iväg. År 2020 inträffade 830 olyckor i landet. Två år senare har olyckorna nästan fyrdubblats – till drygt 3300. Det visar statistik från Transportstyrelsen.
Kronobergs län följer olycksutvecklingen, och det innebär att akutläkaren Jonathan Wikerstål på sjukhuset i Växjö fått fler skador att ta hand om. Han har genom åren kunnat notera en speciell typ av skada som är utmärkande för färdmedlet.
– Det är ganska vanligt att man får skador i ansiktet när man kör elsparkcykel, säger han.
Hör läkaren förklara i klippet ovan varför det är vanligare att elsparkcykelåkare skadar huvudet jämfört med cyklister.
I augusti förra året började nya regler att gälla för elsparkcyklar men det är ännu för tidigt att säga om det gett resultat.
Statistiken talar däremot sitt tydliga språk på en punkt. Det är stora lokala skillnader i antalet olyckor med elsparkcyklar. Förra året registrerades 74 olyckor med fordonet i Kronobergs län, en siffra som Kalmar län inte var i närheten av. Endast 25 olyckor med elsparkcyklar noterades där under år 2022.
Skillnaden tros bero på att det inte finns något företag som hyr ut elsparkcyklar i Kalmar, enligt kommunen.
– Jag antar att det har med det och göra, säger cykelstrategen i Kalmar Thomas Eidrup.
OLYCKOR MED ELSPARKCYKLAR I KRONOBERGS OCH KALMAR LÄN
Kronobergs län:
2019: 0
2020: 2
2021: 40
2022: 74
Kalmar län:
2019: 2
2020: 4
2021: 17
2022: 25
Sverige:
2019: 709
2020: 830
2021: 2445
2022: 3283