Sommaren 2020 trädde nya regler i kraft för hur en A-traktor ska se ut och konstrueras. Det blev tillåtet att spärra fordonens hastighet elektroniskt och samtidigt släpptes kravet på två växellådor vid registrering.
Praktiskt för ungdomarna, men desto knepigare för polisen att upptäcka fusk.
– Nu räcker det med en fjärrkontroll så kopplas den om. Det är så mycket lättare idag att manipulera bilarna, säger Stefan Ingö, trafikpolis i Växjö.
Oskarshamn ökar mest
På två år har antalet A-traktorer skjutit i höjden. Oskarhamns kommun står för den största ökningen i Kalmar län, följt av Kalmar och Hultsfred.
I Kronoberg sticker Växjö ut. Där har A-traktorerna fördubblats på två år, från 205 till 404 registrerade fordon.
Se hur många fler A-traktorer som registrerats i din kommun i listan nedan.
Stora skillnader i statistiken
Det märks även i olycksstatistiken att A-traktorerna blivit fler på vägarna. Under 2021 registrerades tio olyckor i Kalmar län där fordonet var inblandat. Fem år tidigare, år 2016, var det bara tre olyckor.
Kronobergs län har inte varit lika hårt drabbat av A-traktorolyckor. År 2016 registrerade Transportstyrelsen två olyckor med A-traktorer. År 2020 rapporterades sex olyckor, och år 2021 fyra olyckor.
Ökning av A-traktorer från 2020 till 2022
Kronobergs län:
Uppvidinge: 69%
Älmhult: 76%
Växjö: 97%
Tingsryd: 73%
Lessebo: 17%
Markaryd: 28%
Ljungby: 44%
Alvesta: 65%
Kalmar län:
Västervik: 62%
Oskarshamn: 173%
Mönsterås: 42%
Kalmar: 155%
Hultsfred: 135%
Vimmerby: 58%
Torsås: 34%
Högsby: 15%
Nybro: 98%
Emmaboda: 73%
Mörbylånga: 66%
Borgholm: 56%