Carola och Jonas Karlsson har sålt regnkläder på nätet sedan 2020. De har jobbat aktivt för att få ner antalet returer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Carola och Jonas Karlsson har sålt regnkläder på nätet sedan 2020. De har jobbat aktivt för att få ner antalet returer. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

E-handlare i Emmaboda säger nej till fria returer: ”Otroligt resursslöseri”

Uppdaterad
Publicerad

På e-handelsföretaget Farmerrain utanför Emmaboda säger man nej till fria returer för att undvika att kunder köper på sig massor av plagg i flera storlekar och sedan skickar tillbaka de som inte passar.

– Det är ett otroligt resursslöseri med plagg som bara åker fram och tillbaka i lastbilar, säger Jonas Carlsson, som driver företaget med sin fru Carola.

När företaget började med e-handel 2020, låg andelen returer på omkring tio procent. I dag ligger den på strax över fem procent. En effekt av den ”hårdare” returpolicyn, som innebär att kunden betalar själv för returen.

Mer enhetliga storlekar

Men den låga returprocenten beror också på målgruppen som köper deras kläder, typen av plagg och att man jobbat aktivt med att göra storlekarna mer enhetliga och lättbegripliga, tror Jonas Karlsson.

Emmaboda

– Köpmönstret är att man klickar hem väldigt mycket produkter och provar hemma.

Redan från starten har företaget satsat på en hållbar profil, med miljövänligare material i regnkläderna och man lagar plagg som returneras på grund av någon defekt istället för att skicka nya.

Returkostnad läggs på priset

Att titta på transporter av varorna var ett naturligt nästa steg. Att majoriteten av kunderna finns utomlands gör också returhanteringen dyr – något som i slutändan drabbar kunden.

– Då skulle vi behöva lägga den kostnaden på priset. Nu delar vi istället kostnaden för returer med kunden. Så det är en rättvisesak men också en miljösak, så man inte ska skicka tillbaka så mycket utan försöka välja rätt plagg.

En undersökning som SVT gjort visar att upp till 40 procent av alla e-handlade plagg i Sverige returneras.

Hör Jonas Carlsson berätta om hur e-handlare kan jobba för att minska mängden returer.

10 saker som e-handlare kan göra för att minska klimatavtrycket från returer

  1. Att göra konsumenter medvetna om miljöpåverkan av returer.
  2. Noggrannare beskrivningar av storlekar och material på e-handlarnas webbsidor
  3. Bättre och mer realistiska bilder av produkten och dess egenskaper
  4. Prissätta returer – att ha en returprispolicy
  5. Mer hållbar utrustning/anläggningar för e-handel, så som elfordon, grönare lager etc.
  6. Minska konsumenternas resor genom att att öka antalet och placeringen av obemannade leveransboxar för e-handeln
  7. Utökad spårbarhet och olika it-lösningar
  8. Göra returen valbar i kassan
  9. AI-lösningar
  10. Minska konsumenteras resor genom att öka antalet och placeringen av bemannade utlämningsställen

Källa: Hållbar e-handel/Göteborgs Universitet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Emmaboda

Mer i ämnet