Svenskarna handlar alltmer på nätet, men upp till vart tredje beställt plagg skickas tillbaka. Det skapar hållbarhetsproblem som många konsumenter inte är medvetna om, tror Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet.
– Det blir en eller flera godstransporter, en förpackning som slängs och utsläpp från konsumentens transport till utlämningsstället. Så det är tre delar som påverkar för varje enskild retur, säger Henrik Pålsson.
SVT Nyheter har i en enkät tillfrågat nio klädjättar hur många av deras varor som returneras. Av de som svarat ligger Gina Tricot, Nelly och Boozt i topp på 35-40 procent när det gäller andel returnerade varor. Lindex och Kappahl ligger lägst med 17 procent, där en stor del av returerna tas om hand i fysiska butiker. HM, Ellos, Bubbleroom och Na-kd vill inte berätta vilken returgrad de har.
42 000 kunder förbjöds att handla
När Boozt analyserade kundernas returmönster upptäckte de att en liten grupp kunder stod för en stor del av alla returer. Åtgärden blev drastisk – 42 000 kunder har nu blockerats för att ha returnerat för mycket. Även modeföretaget Nelly blockerar kunder från att handla, en av dem är Emilie från Göteborg.
– Jag kände mig ganska skamsen. Det kändes orättvist, samtidigt kan jag förstå att jag brutit mot något avtal, säger hon.
Boozt har blockerat kunder av lönsamhetsskäl, men också för att minska koldioxidutsläpp.
– Det motsvarar utsläpp från 600 lastbilar per år, som kör fram och tillbaka från vårt lager. De onödiga returerna kostar både pengar och är dåliga för miljön, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt.
Slopade fria returer splittrar branschen
Boozt erbjuder fortfarande kunderna att returnera gratis, medan flera andra företag inom e-handeln, som Nelly och Na-kd, har slopat de fria returerna, för att minska hanteringen av varorna som skickas tillbaka.
Men den idén avfärdar Sandra Gadd på Boozt.
– Att stoppa fria returer är som att lägga handelshinder på e-handeln versus den fysiska handeln. Det handlar ju om kundens bekvämlighet, säger hon.