Emelie i Göteborg köper fem till tio nya klädesplagg i månaden och det mesta köper hon online.
– Det är så smidigt för mig som konsument, jag kan ligga i min tv-soffa och bara klicka hem, säger hon.
Blockades av företaget
Men en dag när hon skulle köpa kläder så gick det inte att beställa. Hon hade blivit blockad som kund.
– Först fattade jag ingenting. Sen kändes det som att jag hade gjort någonting fel, säger Emelie.
Modeföretaget Nelly, som blockat Emelie, skriver till SVT att ohållbara returbeteenden är kostsamma att hantera och dåliga för miljön.
– En avstängning från köp hos oss händer inte slumpmässigt eller vid enskilda fall/tillfällen, utan baseras på en bedömning utifrån flera faktorer i kunds beteenden, skriver deras pressavdelning i en kommentar.
E-handelsföretaget Boozt får spridda reaktioner från de 42 000 kunder som de blockat från att handla på obestämd framtid.
– En del blir förbannade och tycker att de blivit orättvist behandlade, säger Sandra Gadd, finans- och hållbarhetschef på Boozt.