I vissa delar av landet är det tätt mellan laddstolparna och i andra områden är det glesare. Att bygga upp en helt ny infrastruktur för elbilar är förenat med stora kostnader. Den vanligaste laddstolpen är för två bilar och här tar det några timmar att ladda sin bil. En sådan stolpe kostar ungefär 60.000 kronor. En stolpe med kapacitet att snabbladda på en tid under 30 minuter är betydligt dyrare och kostar omkring 600.000 kronor.
I Växjö kommun finns det planer på att inom några år kraftigt bygga ut antalet laddplatser. I Uppvidinge finns det för närvarande inga planer på att bygga ut antalet platser, säger Åke Carlsson (C) kommunalråd i Uppvidinge Kommun.
– Behovet får styra. Vi kommer att bygga några platser till kommunens egna fordon när vi köper nya bilar. Inom en treårsperiod kan jag tänka mig att vi har hunnit bygga tio nya offentliga laddplatser i kommunen säger Åke Carlsson.
Efterfrågan ökar hela tiden
Efterfrågan på laddmöjligheter för elbilar ökar hela tiden, då både kommuner och privatpersoner köper elbil. I Växjö kommun finns det i dagsläget ungefär 4000 kommunala parkeringsplatser, men bara 24 av dem är med möjlighet att ladda en elbil. Magnus Nykvist vid tekniska förvaltningen i Växjö säger att det finns planer att kraftigt bygga ut antalet laddplatser i Växjö med ungefär 300 inom en treårsperiod.
– Det är en stor utmaning och vi ska inte hasta. Det här är något som pågår i hela Sverige, processen med hur många man ska sätta upp. Vi har samarbete med andra avdelningar inom kommunen för att följa utvecklingen, det som gäller idag kanske inte gäller inom tre till fem år så här måste vi planera, för det kan komma att krävas stora investeringar om vi går fullt ut, säger Magnus Nykvist.
Finns stödpengar att söka
Det är stora investeringar som väntar när antalet elfordon ökar. Det finns ett statligt stöd på 600 miljoner kronor för lokala åtgärder som minskar utsläppen, som kommunerna kan söka genom det så kallade Klimatklivet. Ytterligare 600 miljoner kronor kommer att delas ut för klimatinvesteringar fram till och med utgången av nästa år, 2017.
Laddplatser i din kommun
Antalet offentliga laddplatser i kommunerna i dag och planerade.
Alvesta: 5
Borgholm: 10 planerar för 18 + 1 snabbladdare
Emmaboda: 2, planerar för 12 nya
Hultsfred: 0, planerar för 10 + 1 snabbladdare
Högsby: 0, planerar för 10 + 1 snabbladdare
Kalmar: 41, Kalmar Energi Elnät planerar för 12 stycken + 1 snabbladdare
Lessebo: 1, ska sätta upp 28 stycken.
Ljungby: 15, ska sätta upp 28 stycken
Markaryd: 1, ska sätta upp 21 stycken till hösten
Mönsterås: 4, planerar för 10 nya
Mörbylånga: 2, planerar för 14 + 1 snabbladdare
Nybro: 2, planerar bygga nya
Oskarshamn: 11, Oskarshamn Energi planerar för 12 stycken
Tingsryd: 2
Torsås: 1, planerar för 10 + 1 snabbladdare
Uppvidinge: 1, inga beslut på nya
Vimmerby: 2, planerar för 30 stycken + 1 snabbladdare
Västervik: 8, planerar för 12 + 1 snabbladdare
Växjö: 24 + 1 snabbladdare, planer finns på 300 nya inom 3 år
Älmhult: 15, ska sätta upp 24 stycken
Blekinge
Karlskrona: 21
Karlshamns energi: 34 st + 1 snabbladdare
Olofström: 8 st + 1 snabbladdare
Ronneby: 16
Sölvesborg: 8+1 snabbladdare. 2 ska byggas och fler inom 3 år
Landstinget: 8
Källa: www.uppladdning.nu
Reservation för att antalet platser kan ha förändrats sedan sammanställningen gjordes.