– Vi får ganska ofta in den här typen av frågor till vår rådgivning och jag vet att ute hos vägledarna i landet är det också väldigt vanlig förekommande. Det orsakar tråkigheter i familjerna när det här händer, säger konsumentvägledaren Christine Fransholm på Sveriges konsumenter.
Tänk till som förälder
Summorna som barnen spelar upp och handlar för inne i spel kan lätt springa iväg. En 7-åring i Kalmar kommun köpte nyligen spelvaluta för 14 000 kronor.
Enligt Christine Fransholm är det viktigt att prata med barnen om vad de får göra och inte på mobilen eller via spelkonsolen, men det är också viktigt att man som förälder har tänkt till, och ställer sig frågor som:
– Hur har jag öppnat upp det här spelet eller den här appen? Vilka rättigheter har jag gett och har jag kopplat ett betalkort till det eller ej?
I klippet får du veta mer om när du som förälder kan bli betalningsskyldig.
Företagen bör ta ansvar
Juridiskt sett får ett barn som är under 18 år inte göra egna köp. Sveriges konsumenter tycker att man som privatperson alltid ska bestrida köp om man anser att de inte är riktiga.
Rättsläget är dock lite osäkert, beroende på hur köpen har gått till. Men det finns ändå hopp.
– Vi ser att företagen många gånger inte vill att ärendet ska drivas vidare till Allmänna reklamationsnämnden, utan de gör upp med föräldrarna innan, säger Christine Fransholm.
Samtidigt vill inte konsumentorganisationen Sveriges konsumenter att sådana här fall ska kunna förekomma överhuvudtaget.
– Barnen är inte mogna att ta de här besluten och de förstår många gånger inte vad de innebär att köpa spelvalutorna. Vi vill att företagen ska ta sitt ansvar redan här, avslutar Christine Fransholm.