Det var när militären under torsdagskvällen sköt sönder de kvarvarande fyra gastankarna på den exploderade minibussen i Nybro som det upptäcktes att två av tankarna på bussen ändå innehöll en viss mängd gas.
– De ska ju ha varit tömda. Vi vet ingenting om mängden gas som var kvar i tankarna, säger Martin Jacobsson, vd för Flexbuss på en presskonferens på fredagen.
Trafikbolagets ansvar
Enligt Kalmar länstrafik var det trafikföretagen själva som ansvarade för att bussarna skulle tömmas på gas och köras på bensin, efter den senaste gasbussolyckan i april.
Om det faktum att det fanns gas kvar i tanken har med explosionen att göra vill inte Flexbuss uttala sig om idag.
– Det vet vi inte och det vill jag inte spekulera i, vi hänvisar till utredningen, säger Martin Jacobsson.
Ombyggda bussar – oklart av vem
Bussen är av samma modell och fabrikat som den som exploderade för ungefär en månad sedan i Nybro, och samma som exploderade för ett år sen i Västervik. Alla tre är ombyggda med specialgjorda gastankar i komposit, för att leva upp till vissa krav på lastvikt som ställts i KLT:s upphandling.
Men vilket företag som ansvarade för ombyggnationen är inget som vare sig Flexbuss eller KLT vill berätta.
Likadana bussar i Skåne
Enligt trafikdirektör Mattias Ask så har Skåne likadana gasbussar och därför har kontakt tagits med dem för att informera om det som hänt i Kalmar län.
– Vi har ju flera företag i Kalmar län som har de här fordonen och alla de är naturligtvis informerade. Och så vet vi om att det finns den här typen av fordon i Skåne också och vi har informerat dem, säger Mattias Ask trafikdirektör Kalmar länstrafik.
Begränsningar i trafiken
Trafiken i Kalmar län har på grund av alla avställda bussar stora begränsningar. Färdtjänst tar inte emot bokningar, och närtrafiken ligger nere. Skolskjuts till anpassad skolgång och sjukresor är prioriterade.