Behöver man inte veta det?
– Det är en komplex fråga, det är många samverkande faktorer som gjort att de här fordonen exploderat. En viktig del i utredningen idag är de tydliga förslag på åtgärder till branschen som helhet och de myndigheter som kan följa upp detta. Vi gör en kunskapsdelning i det här nu.
Fyra miljoner i ökade kostnader
Att bussexplosionerna fick stora konsekvenser är ett faktum. Trafikbolagen som fick sina bussar söderskjutna av räddningstjänsten drabbades hårt, och för KLT har olyckorna inneburit ökade kostnader på ungefär fyra miljoner kronor.
Hittills har de inte fått några pengar på försäkringen, men kommer att skicka in torsdagens utredning till försäkringsbolaget.
– Ansvaret för att incidenterna inträffat kan behöva vidareutredas, säger Mattias Ask.
Inte utrett hur montering påverkat
SVT Småland har tidigare rapporterat om stress och tidsbrist när de specialbyggda gasfordonen togs fram inför KLT:s upphandling 2020. Leverantören av gastankarna fick enligt ett mejl under hösten 2019 montera gastankar på ett fordon per dag istället för två per vecka, som var planen från början.
Har stressen vid monteringen spelat någon roll för att magnetventilerna gått sönder?
– Det är ingen slutsats som går att dra utifrån den här utredningen som presenterades idag. I den här utredningen har man fokuserat på den tekniska orsaken till varför dessa fordon exploderat, säger Mattias Ask.
Han poängterar däremot att man väntar svar på ytterligare en utredning som ska titta på KLT:s eget agerande under upphandlingen av gasbussarna 2020 och i samband och efter explosionerna 2023 och 2024.