Utredningen pekar på att felaktiga magnetventiler, som reglerar flödet av gas till motorn, gjorde att tankarna alltid fylldes maximalt. Detta utsatte tankarna för högt tryck.
Något som troligtvis fick gastankarna att explodera, resonerar räddningstjänsten i sin olycksutredning.
Yttre faktorer som vägsalt och temperaturvariationer förvärrade situationen. De ombyggda bussarna hade inte heller genomgått fullständig kontroll av gassystemet vid besiktning, visar utredningen.
De ombyggda bussarna som exploderade hade kompositgastankar istället för ståltankar och stod parkerade vid explosionerna. Ingen person kom till skada.
Totalt 50 gasbussar med samma gaskonstruktion sköts sönder av försvarsmakten i Kalmar län efter händelserna.
Vidare utredning behövs
Räddningstjänsten påpekar att deras slutsatser kan behöva kompletteras med djupare tekniska analyser för att förstå varför tankarna inte klarade trycket.
De anser också att en översyn av regelverket för besiktning av gasfordon är nödvändig och föreslår också att yrkeschaufförer ska utbildas så att de är medvetna om riskerna.
I klippet nedan – en sammanfattning om vad som hänt.