Det är branschorganisationen Fordonsbesiktningsbranschen som tagit beslutet om att stoppa besiktningen av gasbussarna, något som P4 Kalmar var först med att berätta. Beslutet har tagits av säkerhetsskäl för besiktningspersonalen.
– Det är på grund av det som hänt och den utredning som pågår. Vi kan inte riskera att ta in bussarna om det skulle hända något, säger Tord Fornander som är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
Bussarna som exploderat är av modellen Fiat Ducato, där biogastankarna har konverterats från ståltankar till komposittankar. Även Skånetrafiken har beslutat att ta 21 minibussar av samma modell ur drift.
”Måste veta vad det beror på”
Samtliga bussar som har exploderat är konverterade, men man vet fortfarande inte om det är orsaken. Kalmar länstrafik har startat en utredning kring explosionerna, och i väntan på den väljer branschorganisationen att stoppa samtliga besiktningar.
– Innan vi kan börja besikta dem så måste vi veta vad det beror på och hur det kan åtgärdas.
– De som har en bokad tid kontaktar vi nu, vi har inte kollat inställelseperioden på alla bussarna nu så vi vet inte hur många som riskerar körförbud.
Enligt Tord Fornander finns just nu 119 stycken bussar i trafik i Sverige och de flesta ägs av företag. 74 av dem är tagna ur trafik.