Utredaren KPMG har bland annat granskat mailkonversationer, mötesanteckningar och avtal. De har även gjort intervjuer med inblandade för att ta reda på om upphandlingsprocessen följt lagen och interna riktlinjer, om beslut är korrekt dokumenterade och om en ordentlig riskhantering gjordes.
Ingen riskanalys kring säkerheten
Utredningen konstaterar att det gjordes riskanalyser under upphandlingen av de ombyggda bussarna under 2018 och 2019.
Inga av de risker som identifierades där rörde dock säkerhet eller risker kring ombyggnationen av bussarna med lättare komposittankar; detta trots att intervjuer visat att kunskapen om riskerna var låg i organisationen.
”Varningsflagga”
Sedan de ombyggda fordonen tagits i trafik har KLT inte haft en tillräcklig dialog med trafikföretagen om hur de nya minibussarna fungerat, menar utredaren.
I intervjuerna framkommer att det tidigt framkom felaktigheter i konstruktionen av de ombyggda Fiat Ducato-bussarna. Det framgår också att man visste att det saknades regelverk kring ombyggnation till komposittankar och att det inte fanns något krav på ombesiktning av bussarna efter de byggts om.
Hade KLT krävt ett intyg från trafikföretagen på att ombyggnationen skett på ett fackmannamässigt sätt, något som inte är ett krav idag, skulle man ha sett dessa risker tydligare och det hade kunnat bli en ”varningsflagga” som hade fått KLT att ompröva sina beslut att ha minibussarna i trafik.
Brister tros inte ha orsakat explosioner
Samtidigt skriver utredarna att de brister eller avvikelser man hittat i KLT:s agerande inte är av sådan dignitet att det bedöms kunnat ha haft inverkan på eller orsakat gasbussexplosionerna.
En extern utredning av olyckorna visade att det var trasiga magnetventiler som i huvudsak låg bakom explosionerna i komposittankarna. Om det kunde hänföras till att bussarna var ombyggda med andra gastankar än de hade från början har man dock inte utrett och kan inte säga något om.