Den aktuella typen av gasbuss, som totalt stått för tre fordonsexplosioner och tagits ur drift av KLT, var som SVT tidigare berättat ombyggd med gastankar i komposit för att kunna leva upp till den lastvikt som KLT ställt som krav i sin upphandling.
Totalt levererades 50 ombyggda fordon till olika trafikbolag 2019.
Enligt Uffe Svensson så ifrågasattes ombyggnationen redan när den gjordes. Trafikbolaget han kör för bjöds in att titta på de ombyggda fordonen i en verkstad utanför Oskarshamn.
– Det snackades då om att det var en stor och dyr ombyggnation för att bara öka lastvikten med 90 kilo, berättar han.
”Ställde frågor om säkerheten”
Han känner även till ett fall där man fick skicka tillbaka en av de då nya gasbussarna för att de läckte gas.
– Vi ställde frågor om säkerheten, om det var bra med komposittankar, man kan ju säga plasttankar lite vårdslöst. Sen får man ju tro på att de säger att allt är besiktigat och kollat av kunnigt folk, säger han.
Ägaren: Inte lätt att gå emot KLT
Ägaren till trafikbolaget som Uffe Svensson jobbar på, Egon Eriksson, säger till SVT att han känner till att det fanns synpunkter på de ombyggda bussarna från förarna, och att han delade deras bild av att det fanns brister i konstruktionen.
Däremot har han inte känt till att det fanns oro för säkerheten. Och därför inte agerat.
– Om Kalmar länstrafik säger att det är säkert och påstår att det är okej. Då är det inte lätt att gå emot dem, säger Egon Eriksson.
Hör Uffe Svensson berätta mer i klippet ovan.