Totalt handlar det om över 300 mejl som SVT tagit del av mellan en KLT-tjänsteman och de två företag som stod för ombyggnationerna av Fiat Ducat-minibussarna mellan 2018 och 2024.
Mejlen från 2018 och 2019, när trafikupphandlingen fortfarande pågick (se faktaruta) visar att ombyggnationen kantades av tidspress och svårigheter med att få ner vikten på fordonet.
Trafikföretagen i Kalmar län, som vid den tidpunkten redan hade lämnat in anbud i upphandlingen, hade köpt grisen i säcken och skrivit in i sina anbud att de skulle köra med ombyggda Fiat Ducatos – trots att fordonet inte var framtaget än.
Ville avbryta upphandlingen
Vid ett tillfälle tar en KLT-tjänsteman upp frågan om inte upphandlingen ska avbrytas och göras om – och att då byta ut kravet på biogas mot HVO (biodiesel):
”Detta fordon har blivit en enda stor kompromiss vilket jag känner inte gynnar våra kunder i Kalmar län. Kapaciteten, jakten på kilo som medför en sämre komfort för resenärerna och osäkerheten kring den ursprungliga vikten på Fiat Ducato är grunden för min kommentar” skriver tjänstemannen på nyårsafton 2018.
Ändå fortsatte arbetet med att bygga klart fordonet med kravet på biogas, även sedan upphandlingen var klar.
Gasföretag fick bygga om en bil per dag
Målet var att bussarna skulle vara i trafik senast 1 januari 2020. Men även det visade sig bli stressigt.
I ett internt mejl från den 30 september 2019 skriver KLT:s tjänsteman om information han just fått från företaget som ska byta ut alla gastankar:
”NN meddelar att han börjar med utbyte till komposittankar på fordonen i övermorgon, onsdag. Detta innebär att han minst måste bygga om ett fordon per dag – jämfört med två fordon per vecka som han tidigare planerat för”.
SVT har sökt en kommentar från de två företag som stod för ombyggnationen och från Fiat-återförsäljarna, men samtliga har avböjt.
KALMAR LÄNSTRAFIKS TRAFIKUPPHANDLING 2020
• 2017 satte Region Kalmar län målet att kollektivtrafiken skulle vara helt fossilfri år 2020.
• ”Trafikupphandling 2020” av serviceresor och närtrafik inleddes hösten 2018, med planerad trafikstart i januari 2020.
• I förfrågningsunderlaget från KLT ställdes kravet att de specialfordon som körde färdtjänst, närtrafik och specialskolskjutsar skulle drivas av biogas, något som stadsbussarna i länet då redan gjorde.
• 2018 fanns det få fordonstillverkare som erbjöd en minibuss under 3,5 ton som gick på gas, enligt källor till SVT. Valet ska tidigt ha fallit på en Fiat som erbjöd gasdrift, men som var för tung för att få plats med 7 sittande personer i, vilket var kravet i upphandlingen.
• Genom att montera bort originaltankarna i stål och ersätta dem med lättare tankar av komposit och bland annat plocka bort AC:n i baksätet så lyckades man få in ytterligare 90 kilos lastvikt – vilket motsvarar en passagerare.
• 56 minibussar bygges om under 2018 och 2019 av ett företag i Åseda. De nya lättare gastankarna monterades i sin tur av ett företag i Växjö, som var specialiserade på konvertering till gasbilar.
• Bussarna levererades sedan till tre Fiat-återförsäljare i Kalmar län som sålde dem till de trafikföretag som vunnit upphandlingen.
• Totalt har åtta olika trafikföretag i Kalmar län köpt in de ombyggda bussarna.