Det var ett par veckor sen Försvaret punkterade samtliga gasbehållare under Krister Berqkvists Fiat-minibussar.
Han är ordförande i Vimmerby taxi och de nu okörbara bussarna utgjorde 75 procent av hans fordonspark. 1,5 år återstår på nuvarande trafikavtalet med Kalmar länstrafik, men just nu är bussarna ett ärende för försäkringsbolaget. Det ligger nära till hands att de kommer att skrotas.
Krister Bergkvist har ännu inte hunnit räkna på hur mycket han förlorat ekonomiskt den senaste månaden, eller hur mycket han kommer att gå back i år – han har varit för upptagen med att leta fram ersättningsfordon för att få igång trafiken igen.
Fanns bara ett alternativ
Krister Bergqvist bekräftar bilden som SVT fått av flera av taxi- och bussföretagen i KLT:s upphandling av färdtjänst- och serviceresor 2020: Att KLT, med sina krav i upphandlingen, i praktiken bara gav företagen ett val: Att köpa in den ombyggda minibussen – den som nu exploderat vid tre tillfällen och är föremål för flera utredningar – eller avstå ett avtal.
KLT fanns till exempel närvarande på en säljträff hos en Fiat-återförsäljare 2019 när den specialbyggda minibussen med komposittankar visades upp för trafikföretagen.
– De var ju den typen av bil det skulle vara, verkade det som. Om vi skulle köra på biogas, säger Krister Bergkvist.
Är det ett problem?
– Ja. Vi hade ingen chans att kunna bolla olika märken och pressa våra priser för att få ett anbud.
Borde aldrig byggts om
Med facit i hand tycker han att minibussarna aldrig borde ha byggts om.
– Den skulle ha haft originaltankarna kvar. Då hade det här aldrig hänt, tror jag.
Fotnot: Reportaget spelades in innan KLT fattat tilldelningsbeslut i trafikupphandlingen för serviceresor som ska gälla från 2026. Kristers bolag hade där lagt ett anbud, men fick inget nytt avtal med KLT.