En man står mitt på en liten skogsväg, bakom honom syns flera parkerade gulröda minibussar stående i terrängen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det väcker starka känslor att se de sönderskjutna Fiat-bussarna ute i skogen. Hör taxiägaren Krister berätta i klippet. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Här står Kristers sönderskjutna gasbussar i skogen: ”Skulle levt på det här ett tag till”

Uppdaterad
Publicerad

Mitt i skogen norr om Vimmerby har nu fem ombyggda Fiat Ducato färdtjänstbussar parkerats på obestämd tid. Krister Bergqvist, ordförande i Vimmerby taxi, har fått betala ett högt pris efter explosionerna i Kalmar länstrafiks ombyggda biogasbussar – och han är i dag kritisk till att han och andra bussägare tvingades köpa in bussarna för att få ett avtal med KLT.

Det var ett par veckor sen Försvaret punkterade samtliga gasbehållare under Krister Berqkvists Fiat-minibussar.

Han är ordförande i Vimmerby taxi och de nu okörbara bussarna utgjorde 75 procent av hans fordonspark. 1,5 år återstår på nuvarande trafikavtalet med Kalmar länstrafik, men just nu är bussarna ett ärende för försäkringsbolaget. Det ligger nära till hands att de kommer att skrotas.

Explosioner i gasbussar i Kalmar län

Krister Bergkvist har ännu inte hunnit räkna på hur mycket han förlorat ekonomiskt den senaste månaden, eller hur mycket han kommer att gå back i år – han har varit för upptagen med att leta fram ersättningsfordon för att få igång trafiken igen.

Fanns bara ett alternativ

Krister Bergqvist bekräftar bilden som SVT fått av flera av taxi- och bussföretagen i KLT:s upphandling av färdtjänst- och serviceresor 2020: Att KLT, med sina krav i upphandlingen, i praktiken bara gav företagen ett val: Att köpa in den ombyggda minibussen – den som nu exploderat vid tre tillfällen och är föremål för flera utredningar – eller avstå ett avtal.

KLT fanns till exempel närvarande på en säljträff hos en Fiat-återförsäljare 2019 när den specialbyggda minibussen med komposittankar visades upp för trafikföretagen.

– De var ju den typen av bil det skulle vara, verkade det som. Om vi skulle köra på biogas, säger Krister Bergkvist.

Är det ett problem?

– Ja. Vi hade ingen chans att kunna bolla olika märken och pressa våra priser för att få ett anbud.

Borde aldrig byggts om

Med facit i hand tycker han att minibussarna aldrig borde ha byggts om.

– Den skulle ha haft originaltankarna kvar. Då hade det här aldrig hänt, tror jag.

Fotnot: Reportaget spelades in innan KLT fattat tilldelningsbeslut i trafikupphandlingen för serviceresor som ska gälla från 2026. Kristers bolag hade där lagt ett anbud, men fick inget nytt avtal med KLT.

Ett kollage mellan en närbild på en av KLT:s färdtjänstminibussar där texten Kalmar länstrafik syns och ett skärmdumpat mejl med blurrad avsändare

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT Granskar: Interna mejl som SVT tagit del av visar att ombyggnationen av gasbussarna kantades av tidspress och problem – se mer i klippet här. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Explosioner i gasbussar i Kalmar län

Mer i ämnet