– Vi vill se hur vi agerat inför den här trafikupphandlingen, utifrån ett lärande syfte, säger Mattias Ask.
Finns det några tveksamheter i hur ni agerat?
– Inte vad vi kan se nu. Hittar utredningen att vi agerat på något särskilt sett så får vi dra lärdom av det.
”Tagit fram ett nytt specialfordon”
I KLT:s egen verksamhetsberättelse från 2019 så står det att KLT ”tagit fram ett nytt specialfordon” i ”samverkan med flera leverantörer”.
I över 300 mejl som SVT tagit del av pågår intensiv mejlkontakt mellan KLT:s ansvariga tjänsteman, chefer och de företag som genomförde ombyggnationen under 2018-2019.
Mejlen är inte sällan på detaljnivå och olika tillvägagångssätt för att hålla nere vikten på fordonet diskuteras.
Sonderade marknaden
I ett mejl, under pågående upphandling, skriver en KLT-chef följande i ett mejl till Fiat-återförsäljaren och företaget som sen genomför de invändiga ombyggnationerna:
”Vid senaste telefonmötet bestämdes att vi måste bygga klart ett fordon, som uppfyller kraven, innan jul (...) inom kort vill jag ha en återkoppling på hur detta är planerat att ske”
Men Mattias Ask menar att KLT enbart sonderade marknaden efter tillgängliga fordonsmodeller i upphandlingen och var behjälpliga leverantörerna med information om kraven som ställdes.
– Kalmar länstrafik har inte fattat några beslut om att fordon ska byggas om, säger han.
Komposittankar monterades i expressfart
I flera av mejlen framgår tydligt att det är tidspress för att hinna klart. Exempelvis monteras kompositgastankarna i bussarna i expressfart hösten 2019.
Blev det bråttom att få till fordon som skulle klara upphandlingen?
– Den frågan får vår egna externa utredning titta på, säger Mattias Ask.
SVT har sökt en kommentar från de två företag som stod för ombyggnationen och från Fiat-återförsäljarna men samtliga har avböjt.