En person står framför ett stort fönster med utsikt över en flod och en stadsmiljö. Det dämpade ljuset inomhus kontrasterar med den ljusare omgivningen utanför. Det är en modern inredning med stiliga detaljer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
KLT har haft fyra miljoner i ökade kostnader för explosionerna i deras färdtjänstbussar, och har ännu inte fått ersättning från sitt försäkringsbolag. Om torsdagens tekniska utredning gör någon skillnad återstår att se, säger Mattias Ask. Hör mer i klippet. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

KLT om ansvaret för gasbussolyckorna: ”Utredning ger inget tydligt svar på om någon gjort fel”

Uppdaterad
Publicerad

Torsdagens utredning om gasbussolyckorna ger inga svar på varför just KLT:s ombyggda bussmodell drabbats av felet med magnetventilerna – och om någon bär ansvaret för olyckorna. Något som kan behöva utredas ytterligare, om de drabbade trafikbolagens kostnader blir ett försäkringsärende.

– Vi har inte ett tydligt svar på om det är någon som har gjort fel i detta, säger trafikdirektören Mattias Ask.

Behöver man inte veta det?

– Det är en komplex fråga, det är många samverkande faktorer som gjort att de här fordonen exploderat. En viktig del i utredningen idag är de tydliga förslag på åtgärder till branschen som helhet och de myndigheter som kan följa upp detta. Vi gör en kunskapsdelning i det här nu.

Explosioner i gasbussar i Kalmar län

Fyra miljoner i ökade kostnader

Att bussexplosionerna fick stora konsekvenser är ett faktum. Trafikbolagen som fick sina bussar söderskjutna av räddningstjänsten drabbades hårt, och för KLT har olyckorna inneburit ökade kostnader på ungefär fyra miljoner kronor.

Hittills har de inte fått några pengar på försäkringen, men kommer att skicka in torsdagens utredning till försäkringsbolaget.

– Ansvaret för att incidenterna inträffat kan behöva vidareutredas, säger Mattias Ask.

Inte utrett hur montering påverkat

SVT Småland har tidigare rapporterat om stress och tidsbrist när de specialbyggda gasfordonen togs fram inför KLT:s upphandling 2020. Leverantören av gastankarna fick enligt ett mejl under hösten 2019 montera gastankar på ett fordon per dag istället för två per vecka, som var planen från början.

Har stressen vid monteringen spelat någon roll för att magnetventilerna gått sönder?

– Det är ingen slutsats som går att dra utifrån den här utredningen som presenterades idag. I den här utredningen har man fokuserat på den tekniska orsaken till varför dessa fordon exploderat, säger Mattias Ask.

Han poängterar däremot att man väntar svar på ytterligare en utredning som ska titta på KLT:s eget agerande under upphandlingen av gasbussarna 2020 och i samband och efter explosionerna 2023 och 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Explosioner i gasbussar i Kalmar län

Mer i ämnet