Cement i hink med spade.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör tillförordnade rektorn på Thorens gymnasieskola i Växjö ge sin syn på elevernas praktikarbete. Foto: TT arkiv

Elev på Thoren i Växjö göt grund till sin mosters hus – under praktik på samhällsprogrammet

Uppdaterad
Publicerad

Thoren Business School i Växjö har ersatt teoretisk undervisning med praktik – utan tillräcklig kontroll av elevernas närvaro eller handledarnas kompetens.

Nu riskerar första kullen studenter att gå ut gymnasiet med för lite undervisningstid.

Hör rektorn resonera om kritiken i klippet ovan.

Efter Skolinspektionens besök på Thorens gymnasieskola i Växjö riktade myndigheten svidande kritik mot att elever, på alla program och “flertalet kurser”, har fått för lite undervisningstid. 

SVT Nyheter granskar

För de elever som började när skolan var ny 2020, och som snart tar studenten, kan det vara för sent att ta igen missad undervisning.  

– Det finns en risk att de har missat en del timmar i sin totala garanterade undervisningstid. Vi har lagt ut extra timmar från påsk och fram till sommaren, så vi har gjort vad vi har kunnat. Men det finns en brist sedan gammalt, säger Nils Pihlsgård som är tillförordnad rektor på skolan sedan januari i år. 

Göt grund – under praktik på samhällsprogrammet

Skolinspektionen menar att skolans bristande hantering av praktiken, eller arbetsplatsförlagt lärande som det formellt heter, är en av orsakerna till att elever gått miste om undervisningstid. På Thoren Business i Växjö ingår praktik även på de högskoleförberedande linjerna. Men efter intervjuer med lärare, handledare och elever har Skolinspektionen kommit fram till att skolan inte kollat upp praktikplatserna tillräckligt. 

I skolans egna dokument finns exempel på en elev på samhällsprogrammet som i ett samtal med skolan sagt att hen under sin praktik ”gjuter grund till sin mosters hus och kämpar på”.

I klippet nedan svarar Thorengruppens vd Ola Rönnqvist på kritiken från Skolinspektionen:

SVT:s reporter Kristina Lagerström, programledare Ted Wigren och Thorengruppens vd Ola Rönnqvist i Morgonstudion.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Thorengruppens vd Ola Rönnqvist svarar på kritiken: ”Jag försvarar det inte”. Foto: SVT

Så brast kontrollen av elevernas praktik:

• Skolan saknade kontaktuppgifter till en del av arbetsplatserna där elever hade praktik.

• Elever som varit frånvarande från praktiken registrerades som närvarande i skolans system.

• Eleverna hade själva ansvar för att hitta praktikplatser – och lärare säger att skolan inte kollade hur den kunde kopplas till kursplanen.

• Handledarnas kompetens kontrollerades inte av skolan.

• Majoriteten av handledarna säger sig sakna information från skolan om vad som förväntas av dem.

• Bara enstaka elever uppger att de hade haft besök av skolan under sin praktik.

• Lärare säger att de besökte elever på de teoretiska programmen under deras praktik via digitala möten på cirka tio minuter, men att de då inte ställer frågor till handledarna om elevens kunskapsutveckling i relation till betygskriterierna.

Skolan skriver i sitt svar till Skolinspektionen att ansvaret för att hitta praktikplatser till eleverna är gemensamt för hela personalgruppen och inte ligger på enskilda lärare. De skriver också att samtliga handledare får ett informationsbrev från skolan innan kursen startar. Enligt dem har samtliga elever haft besök från skolan under sin praktik, antingen digitalt eller på plats. Under besöken har elevens kunskapsutveckling diskuterats.

Källa: Skolinspektionens tillsynsbeslut

Så gjorde SVT granskningen

  • Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna. 
  • För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
  • Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns. 
  • Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för praktiken:”arbetsplatsförlagt lärande” – APL. Eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i ämnes- och kursplaner. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet