Kronobergs län:
Väg 592 mellan Älmhult och Ljungby.
Den som kör den tre mil långa landsvägen mellan Älmhult och Ljungby passerar 173 kurvor varav 70 är felutformade enligt SVT:s granskning.
Väg 120 öster om Älmhult.
Vägen mellan Älmhult och Tingsryd är smal och vältrafikerad av tung trafik. Vägen är också olycksdrabbad, längs den 94 kilometer långa analyserade sträckan har det skett 41 olyckor, varav två dödsolyckor de senaste fem åren. En handfull av vägarna är felutformade.
Väg 682 mellan Urshult och Växjö
Landsvägen mellan Urshult och Växjö svänger ofta tvärt. En tredjedel av kurvorna på den analyserade sträckan är felutformade, enligt SVT:s analys. Vid Grimsvik kommer flera tvära kurvor på rak följd, där bilar ofta kör av vägen. Det står 70 på skyltarna, men för att klara den hårdaste svängen bör man köra i 34 kilometer i timmen, enligt granskningen.
Kalmar län:
Väg 742
Den som kör den 20 kilometer långa väg 742 mellan Malghult och E22:an i Kalmar län passerar inte mindre än 129 kurvor som är felutformade.
Väg 603
Öster om Rugstorp kan man köra i höga hastigheter på de raka 80-vägarna. Men det kommer ett antal tvära och felutformade kurvor. De senaste fem åren har det skett 10 olyckor, varav en dödsolycka på den granskade sträckan. Dödsolyckan skedde i april i år, då lätt lastbil av okänd anledning kom över på fel sida vägen, fick sladd och krockade med flera träd. Hastigheten i den kurvan är satt till 80, men sidofriktionen räcker bara till en hastighet på 68 km/h enligt analysen.
Väg 665
Landsvägen sträcker sig 35 kilometer nordväst från Högsby. Av 265 analyserade kurvor har hela 129 problem med att vara felutformade. I mars i år skedde en olycka i en felutformad kurva nära Tallbacken. Enligt Trafikverkets uppgifter körde bilen i 60-70 kilometer i timmen, fick sladd i svängen och voltade ner i diket. Hastigheten i kurvan är satt till 70, men enligt SVT:s analys räcker sidofriktionen bara till 50 kilometer i timmen.
Fotnot: Det finns många orsaker till olyckor. Det kan vara vädret, djur på vägen, eller något föraren gör, eller en kombination av många saker som leder till en olycka.
Det går inte att säga att någon enskild olycka är orsakad av att kurvan var felutformad. I SVT:s granskning syns att felkonstruerade kurvor är överrepresenterade i olycksstatistiken. Om man kör i en felkonstruerad kurva minskar förarens möjligheter att reagera och parera vid till exempel djur på vägen, halka, mötande trafik eller felbedömning av hastigheten.
Fakta om undersökningen
Hur har vi gjort?
Vi har först valt ut de vägar i Sverige där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren. Det blev 950 vägar. På dessa vägar har vi valt ut vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller snabbare och där det inte finns några mitträcken eller annan mittseparation. Trafikverket samlar in data på varje statlig väg genom att låta en mätbil köra runt på vägarna. Denna data hamnar i en öppen databas som vi har använt – och för våra utvalda vägar har vi laddat ner data, som exempelvis radie på kurvor, vägens lutning i sidled (tvärfall) och vilken hastighet som är tillåten på vägen.
Att en kurva är felutformad – vad betyder det?
När vi pratar om felutformade kurvor innefattar det tre variabler: Hastigheten, hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled, sk tvärfall. Vi har använt en matematisk formel – som används av Trafikverket när man bygger nya vägar för att räkna på det som experterna kallar för sidofriktionsbehovet – den kraft som behövs för att hålla bilen kvar på vägen.
I de fall som vår uträkning visar att om man kör sin bil i den hastighet som är satt på vägen, så hamnar sidofriktionsbehovet utanför gränsvärdet – det är de kurvorna som vi kallar för felutformade.
Orsakar de felutformade kurvorna olyckor?
Det finns många olika orsaker till trafikolyckor, alltifrån halt väglag till älgar eller berusade trafikanter och vi har inte tillgång till data som gör att vi kan fastställa någon orsak. I vårt material ser vi dock en större andel olyckor i kurvor med sidofriktionsproblem jämfört med kurvor som inte har det. Vi ser samma överrepresentation, hur vi än räknar detta, väg för väg, kurva för kurva eller uppdelat på hastigheter. Men, eftersom olyckor kan ha många orsaker och dessutom sker det förhållandevis få olyckor jämfört med det stora antalet vägar är inte vår överrepresentation statistiskt säkerställd.
En längre metodbeskrivning finns här.