1285 mil per år. Så långt rullade en genomsnittlig bil i Tingsryd förra året. Det är mest i Kronoberg och Kalmar, visar siffror från RUS, länsstyrelsernas samarbetsorgan. Jämförelsevis kan nämnas att man i Vimmerby endast körde 1066 mil per bil förra året. När SVT besöker kommunhuset i Tingsryd är man inte förvånade över siffrorna.
– Det är kontentan av att kommunen ser ut som den gör, säger Yvonne Martinsson, transportsamordnare i kommunen.
Hon syftar på att kommunen är en glesbyggd där invånarna bor utspridda med långa avstånd till samhällsservice. Samtidigt pendlar många till jobb i andra, större städer. Mattias Edlund är en av dem som pendlar.
– Jag försöker pendla med buss till jobbet och köra så lite som möjligt. Framförallt för att det är jättedyrt att köra bil, säger han.
Svårt att bygga ut kollektivtrafiken
– Det är svårt att bygga ut kollektivtrafiken, vi har inte ett underlag för det, menar hon.
Yvonne Martinsson menar att det höga bensinprset är ett problem för Tingsryd och hon skulle gärna se kompenserande åtgärder riktade mot glesbygdskommuner.
– Jag tänker att man inte skulle ha så hög bensinskatt i vissa glesbyggdskommuner. Vi har inte möjlighet att ha elbilar här, det är mer för stadsmiljö.
Den här artikeln är en del av projektet Sverige möts.
Under hösten kommer vi på SVT spegla en rad frågor där åsikterna går skarpt isär och undersöka vad som händer när människor faktiskt träffas och pratar – öga mot öga. Vill du möta någon som inte tycker som du, eller bara veta mer? Besök Sverige möts hemsida.
Så har statistiken tagits fram
Uppgifterna om hur långt människor kör i snitt bygger på körsträcka per bil registrerad i en kommun eller län, oavsett var den har kört. Uppgifterna avser även bilar ägda av juridiska personer, registreringskommun inte alltid är samma som stationeringskommun. Statistiken bygger på var bilen var registrerad vid slutet av året.