I en enkät som SVT Nyheter Småland skickat ut till kommunerna i Kalmar och Kronobergs län så uppger nästan alla att de har hemmasittare. Carolin är en av föräldrarna som kämpar för att få dottern att orka gå till skolan. Britten Ekstrand, docent i pedagogik ser flera faror med hemmasittare.
– Det är ett allvarligt samhällsproblem om vi får stora grupper som hamnar utanför samhället, som inte har fullständiga betyg och som kanske saknar läs- och skrivkunnighet, säger Britten Ekstrand.
Följden kan enligt Ekstrand bli att hemmasittarna längre fram inte kan delta aktivt i samhället och att de riskerar att hamna i arbetslöshet.
– Sist men inte minst är det en demokratifråga om allt för många människor hamnar utanför, säger hon.
Olika skäl för hemmasittare
Det finns i dag ingen tydlig bild av hur omfattande problemet med hemmasittare är. Det finns enstaka utredningar och studier men de har inte följts upp säger Britten Ekstrand och därför har man dålig koll på om problemet har ökat. Men hon menar att mycket ändå tyder på en ökning.
Det är också svårt att hitta ett entydigt svar på varför elever blir hemmasittare.
– Ser man till hemmasittarna som grupp finns det inte en orsak, utan många olika skäl. Det här är ett så allvarligt bekymmer att man på olika nivåer måste samverka för att lösa den här problematiken och gå till botten med vad det är för skäl i de enskilda fallen, säger Britten Ekstrand.
Skolans arbete en viktig faktor
Men Britten Ekstrand säger också att forskningen pekar ut en del gemensamma saker som extra viktiga för att elever ska trivas i skolan. Bland annat handlar det om en trygg skolmiljö och mindre stim i klassrummen. Hon säger också att många åtgärder inte behöver kosta pengar utan snarare handlar om attityder. Att uppmuntra elever, öka självkänslan och göra så att det känns meningsfullt att gå i skolan.
– Vi har ju haft väldigt mycket sådant arbete i skolorna men det hindrar inte att vi hela tiden måste uppmärksamma och utveckla de här områdena.