SVT har tidigare berättat hur före detta anställda på hemtjänstföretaget Gertrud Care i Kalmar och Blekinge anser att företaget betalt ut felaktiga löner. Nu kommer det fram nya uppgifter där flera av de tidigare anställda menar att de äldre som anlitat företaget betalat för tjänster som aldrig utförts.
En person säger att Gertrud Care försökte klämma in så många kunder som möjligt på så kort tid som möjligt. Detta ledde till ett högt tempo för personalen och för att hinna med alla kunder drog man ner på den tid man tillbringade hos de enskilda omsorgstagarna.
– Du skulle vara på tre olika ställen inom en timme ibland. Man var sönderstressad, berättar hon.
Uteblev från vissa hembesök
Den tidigare anställda säger att hon kände sig tvungen att ljuga om varför hon inte hade tid att stanna tiden ut hos de äldre. Hon berättar även att Gertrud Care uteblev helt från vissa hembesök – men ändå tog betalt för utfört arbete.
I Karlskrona kommun, där företaget också är verksamt, har man efter att kontroller genomförts upptäckt flera fall där Gertrud Care tagit betalt för arbete som inte utförts. I ett av fallen låg kunden inlagd på sjukhus samtidigt som Gertrud Care påstår sig ha utfört arbete för honom.
– Vår bild, utifrån den granskning som vi har gjort, är att det finns stora, allvarliga brister med hur man för sin redovisning, säger Martin Olsson, chef för äldreförvaltningen i Karlskrona.
Kalmar kommun bekräftar bilden
Thomas Johansson är ansvarig för den privata hemtjänsten inom Kalmar kommun. Han menar att Gertrud Care, trots att de fått utrustning av kommunen för ändamålet, inte korrekt rapporterat när de kommer och går hos sina kunder.
– Det är snarare undantag än regel, säger han.
Gertrud Cares VD Gertrud Wieselblad säger till SVT att man följer de regler som finns i Kalmar och Karlskrona. Hon säger att företaget förbättrats och numera har nöjd personal och nöjda kunder.