Trafikverket har bestämt sig för att bygga en ny station i Tannefors söder om Linköping som också ska vara slutstation för Tjust- och Stångådalsbanan. Samtidigt vill de också bygga ny räls norrut.
Via den sträckningen kommer tågen från Västervik och Linköping att anslutas till Södra Stambanan.
– Den som ska till Stockholm eller Norrköping kan kanske till och med sitta kvar på samma tåg hela vägen, beroende på om det är någon aktör som väljer att köra den trafiken, säger Fredrik Brokvist på Trafikverket, till SVT Nyheter Småland.
Inte realistiskt att vända i Norrköping
Men Harald Hjalmarsson (M), är ändå starkt kritisk till det nya förslaget. Främst menar han att det ställer till det för de som vill åka snabbtåget söderut, som i framtiden kommer att behöva ta bussen från Tannefors till Linköpings nya centralstation – eller åka ända upp till Norrköping, innan de kan byta till snabbtåget.
– Det är ju inte realistiskt att man ska åka till Norrköping och vända! Vi vill ju kliva på stambanan så fort som möjligt. Det här blir ju en restidsförlängning i stället för oss, säger en märkbart irriterad Harald Hjalmarsson.
Han köper inte heller argumentet att den som vill åka norrut kan sitta kvar på samma tåg hela vägen.
Som han ser det kommer restiden totalt sett ändå blir längre eftersom den nya rälsen inte kommer att trafikeras av snabbtåg.