– Vi hjälper gärna till och laddar masterna – om vi får, säger Joakim Andersson, ordförande för LRF Västervik.
Pensionerade lantbrukaren Sven-Olof Hafström skrattar gott när han hör att Telia lovar att det är två timmars backup i mobilmasten, som han bor granne med:
– Deras bild stämmer inte med vår. Här slutar masten fungera efter 20 minuter. Och då kan vi inte nå vare sig ambulans eller polis, om det skulle behövas.
Frivilliga rycker ut
Efter stormen Gudruns härjningar i januari 2005 var katastrofen ett faktum. Träden låg kors och tvärs över telefonledningar och elstolpar. Flera samhällen var totalt isolerade i veckor. Det var då som LRF:s stödgrupper bildades. Folk på plats som kunde rycka ut, patrullera ledningar, ladda batterier och vara till hjälp för lantbrukare och andra boende.
– Vårt förslag är att vi väcker liv i stödgrupperna igen, säger Joakim Andersson. Men nu handlar det inte främst om att se till att djuren får vatten. Nu handlar det om att rädda mobilmasterna.
För trots att Telia hävdar att alla mobilmaster har en backup på två timmar, så stämmer inte den uppgiften, menar flera abonnenter i Västerviks kommun:
– När det var storm i början av januari slogs mobilnätet på Björkö ut direkt, säger en av de boende på ön.
– Vi har varit med om att mobilnätet har varit utslaget i ett par dagar vid elavbrott, säger Kicki och Per Olsson på Vinö. Och hur ska vi kunna känna oss trygga i så fall när kopparnätet har tagits bort?
– För ett tag sen hade vi ett åskväder. Och när jag vände blicken mot ena masten såg jag att det inte fanns någon lampa som lyste och jag insåg att strömmen hade gått. Tänkte ringa Eon och felanmäla, men det var inte lönt. Det fanns ju ingen ström på masten. Det gick inte att ringa.
Inget krav på reservkraft
I dagsläget ställer Post- och Telestyrelsen (PTS) inga krav på reservkraft i mobilmasterna. Men år 2020 måste det finnas en backup som gör att mobilmasterna funkar i åtminstone fyra timmar i glesbygd.
– Elavbrotten är oftast under en timme, så det är inget stort problem, säger Inger Gunterberg, presskontakt på Telia.
Men de boende runt Odensvi delar inte den bilden. Telia/Skanova behöver hjälp, säger Joakim Andersson.
– Och vi lantbrukare har inte tummen mitt i handen. Vi är vana att lösa problemen själva, säger Sven Olof Hafström.
Så traktorn och elverket står redo. Om Telia och Eon vill.
Det här är stödgrupperna
Stödgrupperna kan hjälpa till med linjepatrullering, vägvisning, hantlangning till ordinarie linjemontörer och så vidare. Stödgruppernas insatser hjälper till att hålla avbrottstiderna vid till exempel strömavbrott nere, till hjälp för både lantbrukare och andra boende på landsbygden.
Grupperna finns organiserade i de flesta kommuner söder om en linje från Halland, Jönköping och södra Östergötland. LRFs stödgrupper finansieras av Eon och Skanova (som äger den största delen av telefonnätet) och administreras av Maskinring Höglandet som står för försäkring och fungerar som arbetsgivare då stödgrupperna arbetar.
(Källa: LRF)