På måndagen kom Trafikverket med sin rapport där de redovisar hur de ska spara pengar på bygget av höghastighetsjärnvägen Ostlänken. Rapporten är ett svar på det uppdrag som regeringen i december 2022 gav Trafikverket, där de ombads komma med förslag på hur projektets kostnader kunde minska.
Men frågan om var tågen från norra Kalmar och södra Östergötland ska stanna nämns inte i rapporten. Där är planen fortfarande densamma som den som presenterades i början av året – att tågen från Tjust- och Stångådalsbanan ska stanna vid en ny station och alltså inte ansluta direkt till den nya centralstationen som ska byggas i Linköping.
– Det är ett dråpslag för oss och underlättar inte resandet till och från Kalmar län, säger Angelica Katsanidou (S), ordförande i regionstyrelsen i Region Kalmar län, i ett pressmeddelande.
”Två olika frågor”
Förslaget har väckt stora protester bland politikerna i Region Kalmar län och kommunerna i norra delen av länet, vilket SVT Småland tidigare rapporterat om.
Men enligt Trafikverket har dagens rapport inte förändrat förutsättningarna för Tjust- och Stångådalsbanan.
– Det här är två olika frågor. Det vi presenterade i dag är vårt förslag på hur vi ska minska kostnaderna inom Ostlänken. Utredningen kring Tjust- och Stångådalsbanans framtid fortsätter separat från detta, och där är inriktningen samma som tidigare, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef för nya stambanor på Trafikverket, till SVT.
Enligt henne ska utredningen som handlar om Stångådals- och Tjustbanans betydelse för regional utveckling vara klar 2024.
– Framkommer det ny information som gör att vi omvärderar lösningen med att slutstationen ska för Tjust- och Stångådalsbanorna ska stanna söder om nya Linköping C ser vi över det, men det är ännu inte klart.
KLIPP: Kommunalrådets ilska: ”Ingen kommer att åka tåg”