En kvinna med gråblont hår och ett headset på huvudet står framför en datorskärm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I köerna blandas akuta bröstsmärtor med kostråd, då känns det bra att vi kan korta köerna, säger Gunilla Gustafsson som är sjuksköterska på 1177. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Kraftigt kapad kötid när 1177 i Kalmar släppte övriga landet

Publicerad

I höstas lämnade region Kalmar det nationella samverkansavtalet för 1177 på telefon där regioner hjälpts åt att svara på inkommande samtal. Numer svarar man bara på samtal från Kalmar län. Facit efter två veckor: Mer än halverad svarstid.

Hör Gunilla Gustafsson som är sjuksköterska på 1177 i klippet ovan.

Den 4 mars övergick sjuksköterskorna på 1177 i Region Kalmar till att enbart besvara samtal från patienter i Kalmar län. Och bara under de första två veckorna har man lyckats minska kötiden till 1177 från 22 minuter i snitt (2023, helår) till sju minuter.

– Det är till och med så att vi sitter lediga några minuter ibland, det gjorde vi aldrig innan, säger Gunilla Gustafsson, sjuksköterska på 1177 i Kalmar.

Hör Gunilla Gustafsson berätta hur arbetet med att ge rådgivning påverkats av de långa kötiderna i klippet.

Arbetade mot gemensam telefonkö

2019 inleddes samarbetet mellan tio regioner i Sverige som innebar att man, under större delen av dygnet, hade en gemensam telefonkö till 1177 som man fick gemensamt beta av.

Det gav en trygghet och en likvärdighet – men också likvärdigt långa kötider. Betydligt längre än de hade behövt vara i Kalmar län, visar det sig nu.

En man står med händerna i byxfickorna intill ett fönster. Han tittar ut ur bild.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Niklas Föghner, primärvårdschef i Region Kalmar hade hoppats på att samarbetet mellan regionerna kring 1177 skulle ge bättre tillgänglighet. Istället fick regionerna tänka om. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Trots att antalet samtal i kö nu minskar radikalt tänker inte regionen ändra i bemanningen på 1177.

– Det är inte färre som ringer, tidigare när vi var med i samverkan var vi en av de regioner som tog fler samtal än vad som faktiskt ringde in från Kalmar län. Nu vill vi ligga kvar med den här bemanningen för att erbjuda en bra service för våra invånare, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.