Hör Gunilla Gustafsson som är sjuksköterska på 1177 i klippet ovan.
Den 4 mars övergick sjuksköterskorna på 1177 i Region Kalmar till att enbart besvara samtal från patienter i Kalmar län. Och bara under de första två veckorna har man lyckats minska kötiden till 1177 från 22 minuter i snitt (2023, helår) till sju minuter.
– Det är till och med så att vi sitter lediga några minuter ibland, det gjorde vi aldrig innan, säger Gunilla Gustafsson, sjuksköterska på 1177 i Kalmar.
Hör Gunilla Gustafsson berätta hur arbetet med att ge rådgivning påverkats av de långa kötiderna i klippet.
Arbetade mot gemensam telefonkö
2019 inleddes samarbetet mellan tio regioner i Sverige som innebar att man, under större delen av dygnet, hade en gemensam telefonkö till 1177 som man fick gemensamt beta av.
Det gav en trygghet och en likvärdighet – men också likvärdigt långa kötider. Betydligt längre än de hade behövt vara i Kalmar län, visar det sig nu.
Trots att antalet samtal i kö nu minskar radikalt tänker inte regionen ändra i bemanningen på 1177.
– Det är inte färre som ringer, tidigare när vi var med i samverkan var vi en av de regioner som tog fler samtal än vad som faktiskt ringde in från Kalmar län. Nu vill vi ligga kvar med den här bemanningen för att erbjuda en bra service för våra invånare, säger han.