Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Emmy Ahlstedt ser förbättringspotential för att korta telefonköer till 1177. Foto: Janet de Kriek/SVT

Ny modell ska minska telefonköerna hos 1177 i Kalmar län

Uppdaterad
Publicerad

Styret för Region Kalmar län väljer att lämna ett nationellt samarbete kring 1177 på telefon. Man gör det med målet att korta väntetiderna för länets invånare när de ringer till 1177.

Den 30 september kommer Region Kalmar län att säga upp avtalet som har inneburit en nationell samverkan kring 1177 på telefon.

Anledningen till beslutet är att avtalet enligt majoritetsstyret i Region Kalmar inte har fungerat i praktiken, då regionernas medarbetare har hjälpts åt vid långa köer.

Region Kalmar läns medarbetare har då lagt en för stor del av tiden på andra regioners patienter, vilket har orsakat längre köer.

– Vi gör det här för att telefonköerna på 1177 måste minska, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd.

Ska minska akutbesök

Förhoppningen är att även de fysiska akutbesöken på sjukhus ska minska om man får snabbare rådgivning via telefon.

– Vi gör de här förändringarna för att man ska få så tillgänglig, snabb och högkvalitativ vård som möjligt. Det är viktigt att du när du ringer 1177 ska få den hjälp du behöver och inte behöva vänta, säger Emmy Ahlstedt.

Hör mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.