– Jag ser positivt på att våra nationella företrädare äntligen tar tag i frågan, för som det är nu är det upp till kommunerna att hitta olika lösningar, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef på Växjö kommun.
Bli lättar att plocka bort cyklar
En av Växjö kommuns lösningar har varit att plocka bort elsparkcyklar som utgjort trafikhinder eller stått trafikfarligt till. Det nya lagförslaget skulle ge ännu bättre möjligheter att agera.
– Nu är det upp till vår bedömning om det står trafikfarligt till eller inte. Med en ny lag skulle det bli ett generellt förbud att parkera elsparkcyklar på cykelbanor och trottoarer. Det skulle göra att alla de cyklarna, utan ifrågasättande, skulle plockas in, säger Per-Olof Löfberg.
Blir lagförslaget verklighet så skulle det kunna träda i kraft den 1 augusti.
I klippet berättar trafikplaneringschefen också varför han tror att det kommer att fungera bättre med elsparkcyklarna i Växjö redan den här säsongen.
Inga fler företag just nu
Finns det fler elsparkcykelföretag som vill etablera sig i Växjö?
– För något år sedan hörde en handfull företag av sig, men efter att Ryde etablerat sig i Växjö är det inga andra företag som har hört av sig till oss, säger Per-Olof Löfberg.