– Förut så hade artisterna inga fasta gager, utan de fick 70 procent av intäkterna, säger Janne Näsström, och fortsätter:
– Det försörjde artisterna utan att de behövde söka bidrag. Nu har nästan varenda friteatergrupp en anställd som söker bidrag hela tiden.
Janne Näsström menar att de få Folkets Hus och Folkets Parker som är kvar lever på nåden med kommunala bidrag. Deras enda sätt att få inte mera pengar är att organisera fler aktiviteter som de inte har råd med, så de fastnar i ett ekorrhjul.
Förutom magiker är Janne Näsström själv också ordförande i Cirkusakademien, och där bland en massa gamla affischer och turnéprogram hittade han inspirationen till att turnera på gammalt vis.
Pengarna inte det viktigaste – har även civilt jobb
– Ja, jag tar en risk, erkänner han. Men pengarna är inte det viktigaste, utan kärlek till den levande kulturen är min främsta drivkraft.
Turnépremiären ägde rum på Alvesta Folkets Hus, och på en solig och varm dag var det inte många själar som kom för att underhållas. Men arrangören Jacob Hector var nöjd ändå.
– Konceptet innebär inga stora risker för oss, förklarar han. Och det gör att vi vågar arrangera flera sådana här saker. Förhoppningsvis kommer det mer folk med tiden.
Och ekonomiskt kan Janne Näsström alltid luta sig på sitt vardagsjobb, på fängelset i Västervik.
Kan han testa nya tricks på fångarna där?
– Ja, ibland, men med vissa begränsningar, säger han med ett snett leende. Jag brukar aldrig köra tricks som involverar handbojor, till exempel.
I klippet nedan kan du se hur kulturverksamhetschefen på Region Kronoberg reagerar på Jannes koncept, om att köra utan gage och istället dela på på intäkterna med arrangörerna.