Att gatorna fylls av ivriga barn på cyklar är ett säkert vårtecken. Men på samma gång innebär cyklingen en risk, och förra året rapporterades 2 664 olyckor med cyklande barn. Katarina Bokström, projektledare på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, berättar om tumregeln för när det anses säkert att ge sig ut i trafiken själv.
– Vi brukar ha en generell rekommendation som säger att när barn är runt 11 eller 12 år är de vanligtvis mogna för att cykla i trafiken. Då förutsatt att de cyklat där tidigare tillsammans med sina föräldrar.
Trafiken ser annorlunda ut
Rekommendationen har sina rötter i 1960-talet, men ett projekt som genomförts av Trivector Traffic på uppdrag av försäkringsbolaget If visar att dagens allt mer komplexa situationer och vanskliga trafikmiljöer gör en sådan generalisering svår att göra, vilket Katarina Bokström håller med om.
– Visst kan det vara för tidigt med 11 eller 12 år också. Därför tror jag att det är viktigt att man som förälder funderar lite på hur ens barn fungerar. Man kan till och med spionera lite på dem och se hur det ser ut när de är ute i trafiken.
Färre svåra skador
Samtidigt som trafikmiljöerna utvecklas har antalet skadade och omkomna cyklande barn cyklande barn i trafiken minskat. I mitten av 50-talet omkom 20-40 varje år, men sedan början på 2000 har antalet omkomna barn under 17 år minskat från 3-4 per år, till 1-2 per år.
Fakta: Barn och cykelolyckor
- Singelolyckor är överlägset vanligast.
- Antalet skadade barn ökar med åldern.
- Pojkar skadas oftare än flickor.
- Flest olyckor sker under vår/tidig sommar och sensommar/tidig höst.
- Hjälmanvändningen för skadade barn ligger på omkring 80% i åldrarna 6 till 10 år. Därefter minskar den.
Källa: STRADA-analys beställd av Trivector