Västerviks-tidningen har som de flesta tidningar videoreportage på sin hemsida. Innan klippen startar rullar reklam, och det var här den oönskade annonsen dök upp.
I annonsen, som inte hade någon avsändare, propageras det mot Hamas till dramatisk musik.
Ingen mänsklig moderering
Tidningens ansvariga var helt ovetande när SVT ringde för att ställa frågor. Kort därefter spärrades annonsen.
– Det är smuts som kommit in i systemet. Den kom in under radarn, säger tidningens chefredaktör Olov Trysberg.
– Den levde inte upp till våra regler för politisk annonsering, eftersom den saknade avsändare och att den primärt talade om en motparts agerande och inte la fram sin egen sak, fortsätter han.
Tidningen använder sig sig av ett system med programmatiska annonser (Se faktaruta), där det inte finns någon mänsklig moderator som kontrollerar vilka annonser som syns.
VT är inte den första webbtidningen som har drabbats av liknande annonser. I mars berättade P3 att modemagasinet Elle drabbats av en liknande incident.
Programmatiska annonser
Programmatiska annonser är annonser som är automatgenererade baserat på användarens beteendemönster online. Annonserna genereras till exempel utifrån vilka webbsidor man besökt och vilka varor man tidigare köpt.