– Det är allvarligt och det påverkar vår trovärdighet, säger Lina Hedenström som är vd på NTM-koncernen.
Annonsen, som startade när man gick in på Västervikstidningens videomaterial, innehöll propaganda om det pågående kriget i Gaza inramat med dramatisk musik. Avsändaren till videon är okänd, och ansvariga på tidningen kände inte till att den fanns där förrän SVT ringde och ställde frågor.
Används på fler sajter
Om videon förkommit på fler av NTM:s sajter är oklart, men det är möjligt då alla sajter använder samma system. Systemet är automatiskt och har ingen mänsklig moderering.
– Vi använder ett av de största systemen i världen, samma som New York Times och Bonnier News använder, säger Lina Hedenström.
För att sålla bort oönskat material förses videos med taggar, men här slank videon ändå igenom.
Inte råd att säga nej
Lina Hedenström säger att man man gör mycket för att säkerställa att oönskat material ska hållas borta, men att man kommer fortsätta använda de programmatiska annonserna.
VT är inte den första webbtidningen som har drabbats av liknande annonser. I mars berättade P3 att modemagasinet Elle drabbats av en liknande incident.