Isbrytaren Baltica Foto: SVT

Stor risk för fartyg att fastna i isen

Uppdaterad
Publicerad

De hårda vindarna och den stränga kylan medför konsekvenser för vintersjöfarten längs den småländska kusten och Öland. Sedan i tisdags råder för första gången på sju år restriktioner för fartyg som trafikerar flera småländska hamnar.

Enligt Sjöfartsverkets restriktioner får endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten trafikera hamnarna vid Västervik, Flivik, Oskarshamn, Mönsterås, Kalmar, Bergkvara, Degerhamn och Kalmarsund.

Det innebär att fartygen bör ha lägst 1.300 dödviktston och inneha isklass IC, eller 2.000 dödviktston och isklass II.

Snökaos i Småland

– Om fartygen ändå kör fast i isen kommer vi och hjälper dem, säger Tommy Andersson som är lotsområdeschef vid Sjöfartsverket.

De fartyg som är lättare än vad restriktionerna tillåter kan riskera att få betala för bogseringshjälp om de kör fast.

Gäller tillsvidare

– Hur länge restriktionerna gäller beror helt på vädrets makter. Enligt prognoserna lär detta pågå åtminstone till nästa vecka, säger Tommy Andersson.

Sjöfartsverkets isbrytande arbetsfartyg Baltica är sedan i tisdags stationerad i Kalmarsund för att kunna bistå med isbrytarassistans.

Senast Sjöfartsverket införde restriktioner i de småländska hamnarna var vintern 2010-2011.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Snökaos i Småland

Mer i ämnet